Aandacht voor duurzaamheid zit in de genen

Koninklijke Auping is een innovatief familiebedrijf dat optimaal slaapcomfort levert. Goed slapen draagt bij aan een gezond en energiek leven. Dit had oprichter Johannes Auping ook voor ogen toen hij in 1888 zijn bedrijf in Deventer startte met de productie van ‘stalen gezondheidsmatrassen’ (spiralen bedbodems) voor een ziekenhuis in de buurt. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een internationale producent van bedden en matrassen en streeft Auping ernaar om in 2030 volledig circulair te zijn. Bij Auping werken ruim driehonderd medewerkers.

Jan-Joost Bosman, algemeen directeur van Koninklijke Auping: “Duurzaamheid zit bij Auping in de genen. We willen af van de wegwerpmaatschappij en als maakbedrijf voelen we ons verantwoordelijk voor de wereld om ons heen.” Auping is koploper in circulair denken en doen en het geldt als rolmodel in de branche. In 2019 werd Auping bekroond door de Nederlandse overheid met de Circular Award Business.

Nieuwe boost 

Toen Auping enkele jaren geleden verhuisde naar een nieuwe locatie ontstonden mogelijkheden het duurzaamheidsstreven van Auping een nieuwe boost te geven. Het duurzaamheidsbeleid bestaat uit drie onderdelen:

1. Circulair ondernemen

Auping heeft het cradle-to-cradle principe omarmd: afval wordt niet weggegooid maar opnieuw gebruikt als grondstof. Als eerste beddenfabrikant ter wereld kreeg Auping het cradle-to-cradle (C2C) certificaat.

De onderneming streeft naar een volledig circulair productassortiment. In mei 2020 bracht Auping het eerste circulaire matras voor consumenten op de markt: Auping Evolve, ontwikkeld samen met DSM-Niaga. “Dit matras is de laatste stap in de evolutie van slaap en wat ons betreft is het dé oplossing voor het enorme afvalprobleem dat matrassen veroorzaken.” Elk jaar worden alleen al in Nederland 1,5 miljoen matrassen afgedankt, een stapel zo hoog als duizend keer de Eiffeltoren. Een groot deel ervan wordt verbrand, met enorme milieuproblemen tot gevolg. “Doordat we met Auping Evolve al bij het ontwerp andere keuzes in materialen hebben gemaakt, kunnen we de grondstoffen van dit matras keer op keer op een hoogwaardige manier recyclen en hergebruiken in een nieuw matras. Zo wordt het geen afval, maar een grondstof voor iets nieuws.”

2. Groene fabriek

In 2012 startte Auping de bouw van de ‘groene fabriek’. Het bedrijf streeft naar een energieneutrale productie en zit op dit moment al op 80 procent van deze doelstelling. Het beschikt over een warmtekoudekoppeling, een eigen grijswatercircuit, 2.826 zonnepanelen en 1413 optimizers, die zorgen dat de energieopbrengst van een afzonderlijk zonnepaneel maximaal wordt gebruikt. De zonnepanelen leveren 30 procent van het totale stroomgebruik van het bedrijf, jaarlijks zo’n 866.000 kilowattuur. 

“We willen af van de wegwerpmaatschappij en als maakbedrijf voelen we ons verantwoordelijk voor de wereld om ons heen” 

Jan-Joost Bosman

3. De mens centraal

Auping heeft bij de bouw van de nieuwe locatie destijds nadrukkelijk ook de mens als uitgangspunt genomen en werk en sociale omstandigheden uitstekend op elkaar afgestemd. Overal in de productie zie je een mooie mix van mensen en machines en werken robotarmen en mensenhanden in harmonie. Auping heeft een eigen programma voor duurzame inzetbaarheid; met trainingen en begeleiding zet Auping zich ervoor in dat de medewerkers gezond de pensioengerechtigde leeftijd halen. “We vinden dat belangrijk, want uiteindelijk maken mensen écht het verschil. Die zetten we op één. Samen sta je namelijk niet alleen sterker, maar bereik je ook meer.”

Auping mag zich sinds kort ook een ‘certified B Corporation’ noemen. B Corp is een internationaal netwerk van bedrijven die met hun producten en diensten een significante bijdrage leveren aan een betere wereld. 

Resultaten

Bosman ziet naast tevreden medewerkers en kostenbesparingen op inkoop en energie ook een commercieel voordeel door de focus op duurzaamheid. In de business-to-businessmarkt is 

RCT Gelderland
Origineel bericht van RCT Gelderland