Technologie van de toekomst verandert bedrijfsleven van vandaag

Digitale stroomlijning (Digital Streamlining)

De vooruitgang in de digitale technologie is zonder twijfel de belangrijkste faciliterende factor geweest bij de tempoversnelling en globalisatie van het moderne bedrijfsleven. Dankzij technologie zijn onze levens drukker en ingewikkelder geworden. Op internet gebaseerde technologie wordt gebruikt om de eisen van onze drukke levens te vereenvoudigen en hieraan te voldoen. Een schoolvoorbeeld van het probleem van de kip en het ei.

Een internetinfrastructuur met grotere snelheid en een grotere capaciteit in de vorm van gigabit-glasvezelnetwerken en geavanceerde draadloze technologie stelt velen van ons in staat om bestanden te delen, videoconferences te houden en samen te werken vanaf ieder apparaat op bijna iedere locatie. Met het massaal gebruik van altijd verbonden slimme apparaten zoals telefoons, tablets en notebooks zijn snelle internetverbindingen in openbare ruimtes en cafés de norm geworden. De verwachting is dat we binnenkort steeds afhankelijker van onze apparaten zullen worden en deze op steeds andere manieren zullen gebruiken om zaken te doen. Het in staat stellen van personeel om toegang te hebben tot en efficiënt om te gaan met een geschikt slim apparaat voor het doen van zaken is in 2020 essentieel geworden, nu COVID-19 het handhaven van reisverboden, lockdowns en het beperken van sociale contacten met zich meebrengt. Dit dwingt vele sectoren om de manier waarop zij werken opnieuw uit te vinden en snel nieuwe technologieën te implementeren, soms van de ene dag op de andere.

De manier waarop we voor onze producten en diensten betalen is in de afgelopen tijd eveneens veranderd. Banken zijn begonnen met het mogelijk maken en ondersteunen van meer directe betaalmethoden voor e-commerce voor internationale klanten wereldwijd, waardoor omslachtige internationale bankoverboekingen minder gebruikelijk worden. Dit zijn enkele van de factoren die het voor het bedrijf van vandaag mogelijk maken om een groter klantenbestand, verspreid over een steeds verder uitdijende wereldwijde markt, te bereiken. Eens te meer dienen bedrijven zich snel aan te passen en hun online betaalmethodes te verbeteren door een door Covid-19 veroorzaakte toename in online shopping en toevlucht tot e-commerce.

Kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence, AI)

Kunstmatige intelligentie is een relatief nieuwe loot aan de stam. Organisaties overal ter wereld zien nu echter al de voordelen van het implementeren hiervan in diverse vormen. Een van de meest toegankelijke en veelvoorkomende voorbeelden die we nu steeds vaker zien, zijn de klantgerichte dienstverleningsrollen. Een aantal van deze klant bedienende platforms maken gebruik van diverse vormen van computergestuurde vraag-en antwoordsystemen en van AI-systemen. Boekingswebsites voor luchtvaartmaatschappijen en horecabedrijven behoorden tot de eersten die gebruik gingen maken van AI. Chatbots zijn nu de normaalste zaak van de wereld bij webgebaseerde klantenservice en kunnen informatie communiceren en leveren die aangepast is aan iemands vragen en behoeften.

Aan de achterkant wordt AI gebruikt om op gegevens gebaseerde werkwijzen en activiteiten zoals (maar niet uitsluitend) marketing-gerelateerde activiteiten te intensiveren. Bij het verzamelen en analyseren van gegevens, CRM-activiteiten en het delen van B2B-informatie zien we dat machineleren en kunstmatige intelligentie een sterkere rol spelen in een breed scala van sectoren en toepassingen. Een perfect voorbeeld van hoe AI vandaag de dag gebruikt wordt, is te vinden in de sector van de volksgezondheid. Vele overheden en instellingen wenden zich tot AI bij het modelleren en in kaart brengen van de verspreiding van Covid-19. Op zoek naar een remedie heeft het Allen Institute for Artificial Intelligence (AI2) in Seattle een AI-systeem ontwikkeld dat gebruik maakt van natuurlijke taalverwerkingstechnieken om op intelligente wijze gigantische gegevenssets van onderzoeksverslagen te scannen in de zoektocht naar informatie en hulp voor de ontwikkeling van een vaccin. (https://allenai.org/)

COVID-19 en het gebruik van technologie

Dit jaar hebben we gezien hoe veel bedrijven overal ter wereld gedwongen werden om de transitie naar een digitale werkomgeving te maken. Regeringen overal ter wereld hebben de sluiting van kantoren en conventionele werkvloeren bevolen en bedrijven moeten overschakelen naar thuiswerken en virtuele werkvloermodellen om te kunnen overleven. Organisaties die niet eerder gebruik maakten van op video gebaseerde online vergadersystemen of op internet gebaseerde samenwerkingsomgevingen, zetten deze systemen nu snel op om operationeel te kunnen blijven. Het komend jaar zal een buitengewoon uitdagende en belangrijke periode worden voor vele bedrijven in vele sectoren. Voor velen zal overleven en het uitzitten van de onmiddellijke dreiging van Covid-19, zowel uit het oogpunt van bedrijfsvoering als van de volksgezondheid, het gebruik van op internet gebaseerde bedrijfstechnologieën en het compleet opnieuw bekijken van hoe we in onze digitale moderne wereld te werk gaan vereisen.

Tekst: Fraunhofer Project Center