‘Ons bedrijf heeft een duidelijke doelstelling. We willen een duurzame oplossing bieden voor het vervoer van mensen en goederen over water. Daarom kiezen we voor aluminium bij de productie van punters, sloepen, tenders, visboten en cruisers voor particulieren en werkboten voor de zakelijke markt.’ Aan het woord is Danny Pol, verantwoordelijk voor public affairs en communicatie bij Alumax Boats in Meppel.
‘Ons bedrijf werd in 2003 onder de naam Zwagers Boating opgericht door zwagers Remko Germeraad en Jarno Visscher. Hoewel beide mannen zich aanvankelijk vanuit een garage in Hasselt (OV) bezig hielden met het (om)bouwen van polyester bootjes, werd de koers al snel bijgesteld richting het vervaardigen van aluminium boten.’
Eerste contact met Kennispoort
‘In de ogen van Remko en Jarno lag deze keuze voor de hand. In vergelijking met hout, metaal of polyester heeft aluminium namelijk veel voordelen bij de bouw van boten. Het is bijvoorbeeld onderhoudsvrij, licht en duurzaam. In de loop der jaren hebben we een enorme expertise opgebouwd als het gaat om de bouw van aluminium boten. Maar als ondernemer is het goed om soms uit je eigen bubbel te stappen. Bijvoorbeeld om stappen te maken op het gebied van vernieuwend ondernemerschap, internationalisering en innovatie. Precies om die reden hebben we contact opgenomen met Kennispoort Regio Zwolle.’
Nieuwe inzichten dankzij de Business Versneller
‘Ons eerste contact met Kennispoort verliep via innovatieadviseur Rogier Eenkhoorn. Hij kwam bij ons op bezoek om kennis te maken en ons meer te vertellen over bepaalde innovatiesubsidies. Het bleef niet bij dat eerste gesprek. Al snel daarna wees Kennispoort ons op het bestaan van de Business Versneller, een programma dat ondernemers praktische handvatten biedt om ontwikkelingen binnen het bedrijf te versnellen en economische groei te realiseren. Zowel Remko als Jarno hebben deelgenomen en waren achteraf superenthousiast. Door de Business Versneller zijn ze gaan nadenken over de reden waarom Alumax Boats eigenlijk bestaat. Door hun deelname kijken ze heel anders naar het bedrijf en sindsdien zien ze veel meer kansen. Bijvoorbeeld op het gebied van internationalisering.’