Steeds een stap duurzamer
Directeur en eigenaar Rolf Lebbink: “De signbranche is een sector die niet vooroploopt als het gaat om duurzaamheid. Maar wij signaleerden wél een duidelijke behoefte in de markt. Er is op het gebied van reclame echt vraag naar duurzame producten en dat besef triggert mijn ondernemerschap. Het is geen puur idealisme, daar ben ik heel eerlijk in. Ik zie kansen voor mijn bedrijf. Maar het mooie is dat als je eenmaal start en je meer gaat verdiepen in duurzaamheid, je erdoor gegrepen wordt. Het maakt steeds meer enthousiasme in ons los en stimuleert om elke keer een stap verder te gaan.”
Milieustraat
Zo heeft Textline naast een range van duurzame producten inmiddels een volledige milieustraat bij zijn pand gerealiseerd. Bijna alle verkochte materialen kunnen voor recycling worden aangeboden. Dat kost geld en levert het bedrijf in die zin niks op. Lebbink: “Maar het voelt wel goed. Als je producten aanbiedt die duurzaam zijn, is het ook correct om je structuur daarop aan te passen.”
“Het is een uitdaging, want leveranciers zeggen ermee bezig te zijn maar bieden nog geen concrete oplossingen. Tot nu toe werden overtollige, oliehoudende folies voor een groot deel als grof vuil verbrand. Gelukkig hebben wij een recyclingbedrijf gevonden dat folies met lijmresten en weekmakers kan verwerken. Ze maken er grondstof voor zachte rubberen producten, zoals laarzen, van. Ik ben trots dat wij het eerste signbedrijf in Nederland zijn dat pvc houdende folies recyclet.”