Corona-Overbruggingslening biedt NovoLearning een brug naar inkomsten in een nieuwe markt

De Corona-OverbruggingsLening is een regeling van het kabinet die startups, scale-ups en innovatief mkb om hen te ondersteunen bij de coronacrisis. Het e-learning bedrijf NovoLearning uit Nijmegen deed een beroep op de lening die door Oost NL werd toegekend. Wij spraken Martijn Enter, CEO van het bedrijf, hij vertelt hoe de regeling het bedrijf kan helpen. ​

Wat doet NovoLearning precies? 

"NovoLearning biedt de 'all-in-one' digitale oplossing voor interactief leren. Onze klanten en partners kunnen hun eigen interactieve cursussen maken en publiceren voor hun medewerkers, studenten en klanten."   

Hoe ging het voor de coronacrisis?   

"Net een paar maanden voor de coronacrisis was er stevige groei in de omzet bij Novo. We hadden ons platform uit-ontwikkeld en de eerste klanten waren laaiend enthousiast."  

Welke impact heeft de coronacrisis gehad op jullie bedrijfsvoering? 

"De coronacrisis had, ondanks dat we een e-learning bedrijf zijn, een grote negatieve impact. Dit komt omdat een groot deel van onze klanten in hospitality en wellnesssector werkzaam zijn, waar de corona grote impact had op hun bedrijfsvoering." 

Hoe kon de Corona-OverbruggingsLening daarbij helpen?  

"We hadden al tijdig een pivot gemaakt naar de educatie- en compliance markt. Om voldoende inkomsten in deze markten te realiseren is er nog een paar maanden tijd en financiering nodig. Geïnteresseerde investeerders konden, naarmate de crisis toenam, helaas niet meer deelnemen. Deze investeerders hadden zelf last van de negatieve gevolgen van Corona. De Corona-OverbruggingsLening helpt ons doordat het een brug biedt naar inkomsten in een nieuwe markt." 

Hoe verliep het traject van de aanvraag en toekenning van de lening? 

"Ik wil de mensen van Oost NL met name bedanken voor de professionele en betrokken manier van begeleiding bij de aanvraag. Als ondernemer heb je jarenlang geknokt voor je bedrijf en dan komt ineens de hamerslag van zo'n periode. Begrip hiervoor, als is dat met een paar woorden, doet heel veel met je op zo'n moment. Ook de snelle en gedegen organisatie van het traject. Oost NL is belangrijke kracht voor Novo. Bij de vroege opstart, nu de hulp in uitdagende tijden en dadelijk ook bij de groei van ons innovatieve bedrijf." 

Heb je ook stappen kunnen zetten, of aanpassingen kunnen doen, die zijn afgedwongen door de crisis? 

"Ja, ik heb keihard leren ingrijpen. Ik moest hierbij helaas ook afscheid nemen van een aantal goede mensen. We zijn echt een startupfamilie, dus dat was erg moeilijk, maar er was op dat moment geen keuze. Het strak runnen van de business wordt leidend en als er business is kun je vervolgens ook weer je mensen dragen. Andersom lukt helaas niet. Van deze houding heb ik als ondernemer veel van geleerd. Daarnaast blijkt de pivot van hospitality naar de educatie- en compliancemarkt een gouden zet. We voorzien snel groei in deze markten."      

Wat zijn jullie verwachtingen voor de toekomst? 

"We willen groeien en de nummer één partner worden voor bedrijven en onderwijsinstellingen die hun training willen digitaliseren in EU en Azië. Probeer zelf eens de compliance training Bedrijfshulpverlening (BHV) van een van onze partners op onze site."   

Origineel bericht van Oost NL