Wat houdt Sociale innovatie in bij jouw bedrijf, wat doe je ‘anders’?
Bij Kranendonk draaide tot circa 5 jaar geleden alles om de directeur -eigenaar. Deze had een succesvol bedrijf weten op te bouwen en hield de touwtjes stevig in handen. Langzaam leefde het besef dat het bedrijf minder afhankelijk van hem moest worden, om te kunnen groeien. Opmerking van “we hebben dit altijd zo moeten doen” en “wat is er mis met hoe we het vroeger deden?” waren aan de orde van de dag. Op zo’n moment moet je een aantal opvallende veranderingen doorvoeren om duidelijk te maken dat “vroeger” niet meer is. Wij als team zijn nu aan zet en we gaan samen kijken wat anders moet en vooral ook anders kan, om zo klaar te zijn voor de toekomst.
Het begint met openheid in informatie. Geen geheimen exclusief voor de bovenetage. Laten weten wat speelt en waar de uitdagingen voor het bedrijf liggen, alleen zo krijg je commitment. Zo zijn in een company meeting de omzet cijfers gedeeld. Dit was nog nooit eerder gebeurt. Iets wat in mijn ogen toch heel normaal zou moeten zijn. Mensen mee laten denken, inspraak geven, medeverantwoordelijk maken en vooral waarderen voor wat ze doen. We hebben ook op sociaal vlak duidelijk zaken veranderd. Zo hebben we niet langer meer een vaste sluiting in de zomervakantie wk 30, 31en 32, maar is dit nu vrij te kiezen in overleg met operations. Daarnaast zijn er een aantal oude regelingen aanpast voor . meer balans tussen werk en privé. In feite gaat het om vele kleine dagelijkse zaken die je, zonder veel extra kosten, kunt veranderen en die het leven voor iedereen zoveel aangenamer kunnen maken. Zoiets wordt ontzettend gewaardeerd, en op termijn krijg je dat ook terug.
Wat bereik je ermee, wat is het resultaat?
We hebben veel jonge hoogopgeleide engineers in dienst. Vroeger merkte je dat na ongeveer 2 jaar mensen al om zich heen begonnen te kijken en vaak ook vertrokken, omdat ze het gevoel hadden niet snel genoeg verder te kunnen binnen de organisatie. Nu zien we dat Kranendonk als een aantrekkelijke werkgever gezien wordt en mensen heel graag blijven. Als mensen blijven, loont het zich ook om in opleidingen te investeren door middelen van bijvoorbeeld een Kranendonk Academy. Hiermee groeit natuurlijk heel snel het kennis niveau en ervaring, gedragen door een brede groep. Kwaliteit en Efficiency neemt toe en uiteindelijk zie je dit in de financiële resultaten terug. 2019 doen we het 20% beter dan dat we op basis van de omzet geprognotiseerd hadden, dit moet ergens vandaan komen. Er is een gezonde vibe aanwezig en mensen popelen om met nieuwe innovaties bezig te zijn, outside of the box denken, dingen beter maken. Dit zien gebeuren en gezamenlijk werken aan de toekomst, geeft zoveel plezier in het werk, dat dit uiteindelijk niet als werk aanvoelt. Iets mooiers kun je je niet wensen.