Wat is canvas businessmodelling?

Creëer je eigen ‘kannibaal’!

In deze veranderende wereld gaan ontwikkelingen zo snel, dat je als ondernemer misschien niet doorhebt dat je eigen businessmodel aan het verouderen is. En dan staat er zomaar ineens een innovatieve ondernemer op die jouw model compleet achterhaald maakt. Dat noemen we disruptie.

Dat is geen bangmakerij, maar gebeurt aan de lopende band in een dynamische omgeving waarin we tegenwoordig opereren. Het grootste risico is dat je als ondernemer je businessmodel als vanzelfsprekend ziet. En je ‘opgegeten’ wordt door een nieuwe concurrent. Wie dat wil voorkomen, creëert zijn eigen kannibaal.

Je grootste concurrent

Door continu je eigen businessmodel in twijfel te trekken, word je zelf je grootste concurrent. En kun je blijven innoveren, zodat een ander jouw markt niet overneemt of compleet wegvaagt. 

Hoe je dat doet? Door eerst het businessmodel duidelijk vast te stellen en te beschrijven. Een goed instrument om dat te doen is het Canvas businessmodel van Alexander Osterwalder. Dit canvas helpt je om het businessmodel te vast te stellen.

De waarde van je bedrijf

Dat businessmodel beschrijft wat de waarde is die je organisatie biedt aan diverse klantgroepen en geeft weer wat de organisatie nodig heeft voor het creëren, vermarkten en leveren van deze waarden. Het doel van een goed businessmodel is om een winstgevende en duurzame inkomstenstroom te generen.

Het businessmodel wordt weleens verward met de term verdienmodel. Een verdienmodel gaat over hoe een organisatie economische meerwaarde creëert. Dat gaat dus meestal over geld. Een businessmodel beschrijft alle aspecten die een bijdrage leveren aan het creëren van meerwaarde en heeft dus een veel ruimere betekenis.