Leer je klant kennen: Meld je aan voor het Market Readiness Program

Weet je wie jouw early adopters zijn? Weet je of jouw oplossing dé oplossing is voor het probleem dat zij ervaren? Met deze vragen gaan we aan de slag in het Market Readiness Program. Oost NL biedt startups uit Gelderland en Overijssel het Market Readiness Program (MRP) aan, een gratis programma met het doel jouw early adopters binnen een specifiek klantsegment te vinden. De volgende editie van het programma start 26 oktober 2021; er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar. Eerdere edities van het programma werden door deelnemers gewaardeerd met een 9,3.  

Het Market Readiness Program is een parttime programma van 10 weken waarin je alle aannames over jouw klant toetst. Het is een proces waarbij we je leren hoe je effectieve klantgesprekken voert om te leren denken vanuit hun perspectief. Je gaat wekelijks klantgesprekken voeren om focus te krijgen op je early adopters binnen een specifiek klantsegment zodat je uiteindelijk met succes een marktentree voorbereidt. 

MRP biedt nieuwe inzichten 

Een van de startups die heeft deelgenomen aan MRP is Bouwpixel. Ondernemer Bart Graven had het idee om met het online platform Bouwpixel heel bouwend Nederland met elkaar te verbinden. Deelname aan het Market Readiness Program van Oost NL leverde hem nieuwe inzichten op, zodat hij ‘goed onderbouwd en gefocust’ de markt op kan. “Tijdens het MRP leerden we focus aan te brengen,” zegt Graven, oprichter van het bedrijf uit Ede. 

“Zonder het MRP waren we een andere weg in geslagen” 

Gefocust van start 

De ondernemer is positief over het programma. “Je doorloopt in 10 weken heel gestructureerd een aantal fases. Je bent genoodzaakt focus aan te brengen en je spiegelt continue aan je toekomstige klant. Ons oorspronkelijke plan was een breed platform, van producent van bouwproducten die zijn bewerker wil bereiken tot de architect die op zoek is naar een projectontwikkelaar. Maar onze potentiële klant is dan te divers. We hebben ontdekt dat het onmogelijk is om alle onderdelen van het platform volledig uit te werken en te toetsen in de markt. We zijn meer gaan filteren en richten ons nu eerst op de zzp’er, zoals de loodgieter en de stukadoor. Nu gaan we gefocust van start en bouwen we vanaf hier verder.”  

Wat je mag verwachten 

Tien weken lang vindt er wekelijks (deels live en deels online) een praktische workshop plaats. Naast deze bijeenkomsten wordt er veel van je verwacht. Iedere week werk je zelfstandig aan activiteiten gericht op klantgesprekken, je wordt hierbij gecoacht door een business developer. Je gaat tijdens het programma zeer intensief in gesprek met potentiële klanten om je oplossing te toetsen en te optimaliseren. 

Aanmelden  

Ben je ook een ambitieuze Oost-Nederlandse ondernemer die op het punt staat de markt te betreden of net op de markt zit en ambitie heeft om consistent te groeien? Misschien is MRP ook iets voor jou! Meld je aan bij Oost NL. 

Eerst meer weten? Lees meer over het programma. Of neem contact op met Daniël ten Holder of Sarah lee Ketner. 

De volgende editie start op 26 oktober. 

 

Oost NL
Origineel bericht van Oost NL