Een bed als hub
Het blijft bij Deron niet alleen bij een slim matras. Er wordt ook hard gewerkt aan de ontwikkeling van een smart hoog-laag bed. Dit bed kan, zoals de naam al aangeeft, in hoogte versteld worden. ‘Ook hier kijken we naar basale toepassingen. Zo kan met behulp van de app gecontroleerd worden of het bed op de rem staat en of het zogenoemde onrusthek dicht is. Vooral ’s nachts is dat van belang, om te voorkomen dat een cliënt uit bed valt. Doordat dit van afstand bekeken kan worden, hoeft de zorgverlener niet alle kamers langs om dit te controleren en de cliënt op zijn beurt weer meer rust heeft. Een andere oplossing waar we nu, samen met de fabrikant van de motoren voor onze bedden, naar kijken, is hoe we aan het bed voeding voor andere hulpmiddelen kunnen toevoegen. Zodat er geen kabels nodig zijn en waarmee het bed als het ware een hub wordt. Voor onze producten, maar ook die van onze collega’s. Ik ben geen voorstander van standalone producten. Wij willen een oplossing bieden voor goed slapen in de zorg, en dat kunnen we niet alleen.’
Wet- en regelgeving en digitalisering
Deron ontwikkelt zoveel mogelijk alles zelf, ook de software die nodig is. Daarbij moet ze rekening houden met de strenge wet- en regelgeving die in zorg van toepassing is. Van belang hierbij is de Europese wet- en regelgeving MDR (Medical Device Regulation), die sinds mei 2021 van toepassing is. Deze geldt voor alle medische hulpmiddelen. De MDR heeft ook invloed op de interne digitalisering van processen. Grimberg licht dit toe aan de hand van een voorbeeld. ‘In de MDR is onder andere vastgelegd dat je als producent een product moet kunnen volgen. Op zich geen probleem als we bijvoorbeeld aan een verpleeghuis 100 matrassen leveren. We leveren echter ook aan uitleencentrales. Als jij tijdelijk een bed in de woonkamer nodig hebt, kun je hier via de ziektekostenverzekeraar een bed met matras huren. Na een paar weken komen die matrassen terug en moeten dan gereinigd worden. Daarvoor wordt de hoes van de schuimlaag afgehaald. Beide worden schoongemaakt, waarna de hoes weer om een schuimlaag gaat. Maar dat is niet dezelfde schuimlaag als daarvoor. Op dat moment is het medisch hulpmiddel matras gesplitst in twee delen en daarna opnieuw geconfigureerd. Om beide delen te kunnen volgen, voorzien wij alle afzonderlijke producten bij binnenkomst van een RFID-tag. Dus zowel de hoes als de schuimlaag. En als een matras dan weer de deur uitgaat, kunnen we met een detector uitlezen welke delen waarheen gaan. Op deze manier hebben we ook direct een goed overzicht van onze voorraad. Dat klinkt allemaal heel simpel als ik het zo zeg, maar het heeft ons wel wat tijd gekost voor we zover waren.’
Schuim vervangen door polyestervezel
Naast digitalisering krijgt circulariteit ook de nodige aandacht bij Deron. In de zorgmarkt worden nu vooral schuimmatrassen gebruikt. Dat is echter een nogal vervuilend product, ook als het afval is. In veel gemeenten moet je een behoorlijke bijdrage betalen om een schuimmatras af te laten voeren. Voor Deron reden om te kijken naar alternatieven. Dat werd gevonden in een polyestervezel. ‘Twee jaar geleden zijn we daar mee gestart. He product komt oorspronkelijk uit Japan, maar wordt tegenwoordig ook in Duitsland geproduceerd. Wij hebben er een circulair matras mee ontwikkeld, waaraan de eerste zorgverzekeraars zich ook geconformeerd hebben. De kwaliteit, de levensduur en de prijs van dit matras is vergelijkbaar met die van een gewoon schuimmatras. De vraag “waar kies je dan voor” wordt dan snel beantwoord: het circulair product. Aan het eind van de levensduur nemen wij de matrassen terug, we vermalen de kern tot een granulaat en de granulaatkorrels gaan terug naar de fabriek. Waar ze er weer een nieuwe matras van maken. Dat levert een besparing op van circa 70 kilogram CO2-uitstoot ten opzichte van een regulier schuimmatras. Per matras! Ik verwacht dat we binnen nu en tien jaar geen schuimmatrassen meer produceren. We zijn daarom aan het kijken of we onze sensortechniek ook in de smartmatrassen kunnen toepassen. Dat hebben we ook een circulaire smartmatras.’
Digitalisering vraagt om doorzettingsvermogen
Als we Grimberg vragen naar zijn grootste uitdaging, geeft hij daarmee meteen advies voor ondernemers die aan het begin staan van hun digitaliseringsproces: ‘Doorzettingsvermogen, dat is belangrijk. Geloof blijven houden in wat je wil ontwikkelen en bereid zijn om met tegenslagen en uitdagingen om te gaan. Zoals wij die gehad hebben rondom de connectiviteit van ons smart matras. Maar je ook goed (laten) informeren over wet- en regelgeving. Zorg dat je op de hoogte bent van de wettelijke eisen die aan je product gesteld worden.’