Showcases

‘Innovatie is de rode draad in mijn leven’

Marc Hakvoort, CEO Hak4t groep, over het belang van digitalisering

De Hak4t (spreek uit als Hakvoort) Groep is in 1990 ontstaan uit de eenmanszaak die Marc Hakvoort op 21 jarige leeftijd begon. Inmiddels is de organisatie uitgegroeid tot een familiebedrijf met meer dan 55 medewerkers. De Hak4t Groep handelt onder de merknamen Hak4t slimme lichtoplossingen, Hakvoort daglicht, Hakvoort kunstlicht, Hakvoort zonwering, Hakvoort energie, Braat glasconstructies 1844 en Goedlicht. De groep is actief in Nederland, België, Engeland, Duitsland en Scandinavië. De Hak4t groep produceert innovatieve en duurzame lichtoplossingen voor gebouwen voor de (semi)overheid, commercieel vastgoed, woningbouw, industrie en agrarische sector. Dit in de vorm van lichtdoorlatende constructies in glas of kunststof. De lichtoplossing kan worden ondersteund met dynamisch LED kunstlicht of geremd door zon- en warmtewerende voorzieningen. Als de situatie dit toelaat, is een combinatie met zonne-energie opwekking mogelijk, waardoor een energieneutraal en duurzaam lichtklimaat in een gebouw wordt gerealiseerd.

Ondernemers in de maakindustrie, precisietechnologie, metaalbewerking en kunststof uit de regio Hardenberg hebben de handen ineengeslagen en het initiatief genomen voor de IQ BVLD. Op de IQ BLVD werken ondernemers samen met kennis- en onderwijsinstellingen aan digitalisering en aan slimmere, snellere en groenere procestechnologieën. Een van de aangesloten bedrijven is de Hak4t Groep in Dedemsvaart. Marc Hakvoort, oprichter en CEO van Hakt4 Groep, deelt zijn visie op het belang van digitalisering in de maakindustrie.

Wat is voor jou digitalisering?

‘Voor mij is digitalisering veelomvattend. Het gaat niet alleen om de aanschaf van computers, ICT en zaken digitaal vastleggen, maar om het geheel. Het gaat over de producten die je als bedrijf produceert, je medewerkers die werkzaamheden uitvoeren en de tools die je gebruikt om alles procesmatig goed te laten verlopen. Ik denk dat binnen vijf tot tien jaar de waarde van ons bedrijf niet meer zit in de stenen en onze producten, maar hoofdzakelijk in de mate waarin wij onze processen hebben gedigitaliseerd.’

Wat is de gedachte achter jullie missie en visie?

‘Dat kan ik het beste beantwoorden aan de hand van de infographic video die op onze website staat. Daarin stellen we dat verandering van alle tijden is en dat het tempo van de veranderingen steeds hoger wordt. Met name als het gaat om technische ontwikkelingen. Wat echter niet verandert, is dat mensen de natuurlijke drang hebben om hun welzijn en comfort te verbeteren. Dat bedrijven altijd de ambitie zullen hebben om hun resultaat te verhogen. Wij kunnen daar een bijdrage aan leveren met onze lichtoplossingen. Elke dag brengt de zon ons gratis licht. Mens en dier voelen zich prettig bij daglicht en leveren ook betere prestaties. Daarbij komt dat natuurlijk daglicht de aarde niet uitput en daarmee duurzaam is. Wij bieden onze klanten een fullservice lichtoplossing. Die bestaat uit een combinatie van daglicht, kunstlicht, zon- en warmtewering en zonne-energie. Hiermee leveren we onze klanten energiebesparing, geen onderhoudskosten, betere prestaties van medewerkers en een snelle terugverdientijd. Eigenlijk zeggen we dat we met onze oplossingen een bijdrage leveren aan het welzijn van mens en dier, met betere prestaties als gevolg. Maar ook dat de eindgebruiker van ons product een duurzame bijdrage levert aan een betere wereld door de natuur in te zetten als hoofdenergiebron.’

Hoe zijn jullie gestart?

‘Het eerste idee voor wat we nu aanbieden, heb ik in 2009 op papier gezet. In 2012 had ik een investeerder aan boord, toen zijn we ook gestart met de realisatie. Dat hebben we in stappen gedaan en dat doen we nog steeds. In 2006 had ik namelijk al eens gesproken met een patentbureau. Zij zagen mijn plannen en vonden dat ik met de lichtoplossing die ik voor ogen had, een combinatie van daglicht, kunstlicht, zonwering en zonne-energie, veel verder was dan de markt op dat moment. Zij adviseerden om te beginnen met vier aparte bedrijven. En pas op het moment dat de markt er rijp voor is, te integreren. Dat advies hebben we opgevolgd. We zijn nu inmiddels zo ver dat we daglicht en kunstlicht al gecombineerd aanbieden aan onze klanten, vaak ook samen met zon- en warmtewering.’

Besteden jullie ook al aandacht aan circulariteit?

‘We streven naar nagenoeg 100% circulair werken. De grondstoffen die we gebruiken zijn circulair. Dat is stap 1. Daarna komt verlenging van de levensduur door goed onderhoud en refurbishen. Pas als dat geen toegevoegde waarde meer biedt, gaan we recyclen. Het ontwerp van onze producten en de productiewijze leveren ook een bijdrage aan ons circulair werken. Bij Hakvoort daglicht leveren we maatwerk, maar wel op basis van gestandaardiseerde modules. Daardoor kunnen we onze productie in hoge mate digitaliseren, wat op zijn beurt weer bijdraagt aan efficiënt produceren met een hoge kwaliteit. Circulariteit koppel ik ook altijd aan duurzaamheid. Voor ons betekent dat onder meer afval scheiden, een papierloos kantoor en energieneutraal produceren.’

Hoe belangrijk is digitalisering voor jullie?

‘Digitalisering is voor ons het fundament van al onze activiteiten. Wij zijn een procesmatig ingesteld bedrijf. Aan de voor- en de achterkant. We gebruiken digitalisering voor informatieoverdracht over onze klanten en orders, voor de uniformiteit in de uitvoering, voor een efficiënte productie en voor realtime inzicht in onze prestaties. We hebben daarvoor een eigen platform gebouwd waarin iedere stap is en wordt gedigitaliseerd. Ons uitgangspunt daarbij is dat de software dienstbaar moet zijn aan het bedrijfsproces en niet andersom. Onder het platform hangen verschillende bestaande software pakketten en apps. Deze verrijken de informatie op het platform. We hebben hier eigen softwareontwikkelaars voor in huis. Soms lijken we wel een softwarebedrijf, maar dat willen we echt niet zijn.’

Hoe ziet jullie platform er globaal uit?

‘In de hele werkstroom onderscheiden we vier afdelingen: advisering, voorbereiding, realisatie en support. Zodra een klant bij ons een aanvraag doet, wordt een projectkaart aangelegd. Met alle relevante gegevens van de klant, inclusief bijvoorbeeld zijn kredietwaardigheid en een weergave van zijn vestigingslocatie. Ons platform haalt die informatie automatisch via de eraan gekoppelde apps op. Daarna wordt de kaart steeds verder verrijkt. Iedere medewerker weet op basis van zijn functieprofiel voor welk deel van de informatie hij of zij verantwoordelijk is. De kaart, en dus de order, kan pas verder als de volgende in lijn op basis van de beschikbare informatie, de kaart accepteert. Hierdoor hebben we telkens een kwaliteitscontrole. Voor ons is digitalisering ook belangrijk met het oog op alle wettelijke verplichtingen waar aan moet worden voldaan bij utiliteitsbouw. Een voorbeeld: een klant in de Belgische Ardennen wil een daglichtvoorziening op het dak. Op basis van de geografische gegevens, verkregen via Google Maps en verrijkt met meteorologische sneeuw- en windbelastingsdata, kunnen wij berekenen met welke belasting als gevolg van sneeuwval we rekening moeten houden. Noodzakelijke informatie voor het ontwerp, die we niet meer op hoeven te zoeken maar die ons platform genereert. Zelf kan ik op ieder moment van de dag zien hoe onze orderportefeuille, de orderpijplijn en de productieplanning eruit zien.’

Hoe gaan jullie medewerkers om met digitalisering?

‘Onze grootste uitdaging is om alle mensen mee te nemen in de veranderingen. Daarbij moet ik mezelf soms afremmen. Ik heb de neiging af en toe te ver voor de troepen uit te lopen. Op dit moment maken we de overstap van onze oude manier van werken naar onze gedigitaliseerde wijze. Dat houdt in dat onze mensen beide systemen naast elkaar moeten gebruiken. Dat is dubbel werk. Maar, medewerkers zien wel de voordelen en vragen nu om voortgang, ze willen verder. We hebben draagvlak voor wat we aan het doen zijn. Ik realiseer me echter erg goed dat als ik vertel waar we naar toe willen, een individuele medewerker zich zorgen maakt over de invulling van zijn werk. Dat was bijvoorbeeld zo toen we voor iedereen nieuwe functieprofielen schreven, gebaseerd op de gedigitaliseerde manier van werken. De voordelen worden echter steeds meer duidelijk en dat is belangrijk.’

Hoe ziet de toekomst van Hak4t Groep er volgens jou uit?

‘We hebben vijf ambities benoemd die we willen realiseren. De eerste is dat we een top marktpositie verkrijgen als het gaat om de beste lichtoplossing. Ik ben overtuigd van de positieve werking van daglicht op het humeur en de prestaties van de mens en dier. Door dat goed te combineren met kunstlicht, genereer je aangename werkomgevingen. Onze tweede ambitie is het realiseren van een efficiënt en optimaal verkoop- en productie-, levering- en installatieproces. Het goed in de markt zetten van onze totale (slimme) lichtoplossing is ambitie nummer drie en een duurzaam medewerkersbeleid is ambitie vier. Hierbij blijven onze mensen bij ons tot ze met pensioen gaan. Omdat ze het werk leuk vinden en veel uitdaging blijven houden, omdat wij een goede werkgever zijn en omdat ze vitaal genoeg zijn om hun werk te blijven doen. En de vijfde ambitie is het gevolg van de eerste vier: een financieel gezond bedrijf.’

Welke tip heb je voor collega-ondernemers die willen starten met digitalisering?

‘Zorg dat je het bedrijfsproces heel goed in kaart heb. Leg daarbij prioriteiten vast. Je kunt pas digitaliseren als het proces goed is uitgekristalliseerd. Realiseer je daarbij wel: je bereikt geen vernieuwing alleen door digitalisering, de mens, je medewerkers spelen daarin een grote rol. Neem ze mee in je plannen. En vind je het zelf lastig om je processen in kaart te brengen? Huur dan een onafhankelijke adviseur in die geen banden heeft met een softwareontwikkelaar of een leverancier van pakketten.’