Hoe ziet jullie platform er globaal uit?
‘In de hele werkstroom onderscheiden we vier afdelingen: advisering, voorbereiding, realisatie en support. Zodra een klant bij ons een aanvraag doet, wordt een projectkaart aangelegd. Met alle relevante gegevens van de klant, inclusief bijvoorbeeld zijn kredietwaardigheid en een weergave van zijn vestigingslocatie. Ons platform haalt die informatie automatisch via de eraan gekoppelde apps op. Daarna wordt de kaart steeds verder verrijkt. Iedere medewerker weet op basis van zijn functieprofiel voor welk deel van de informatie hij of zij verantwoordelijk is. De kaart, en dus de order, kan pas verder als de volgende in lijn op basis van de beschikbare informatie, de kaart accepteert. Hierdoor hebben we telkens een kwaliteitscontrole. Voor ons is digitalisering ook belangrijk met het oog op alle wettelijke verplichtingen waar aan moet worden voldaan bij utiliteitsbouw. Een voorbeeld: een klant in de Belgische Ardennen wil een daglichtvoorziening op het dak. Op basis van de geografische gegevens, verkregen via Google Maps en verrijkt met meteorologische sneeuw- en windbelastingsdata, kunnen wij berekenen met welke belasting als gevolg van sneeuwval we rekening moeten houden. Noodzakelijke informatie voor het ontwerp, die we niet meer op hoeven te zoeken maar die ons platform genereert. Zelf kan ik op ieder moment van de dag zien hoe onze orderportefeuille, de orderpijplijn en de productieplanning eruit zien.’
Hoe gaan jullie medewerkers om met digitalisering?
‘Onze grootste uitdaging is om alle mensen mee te nemen in de veranderingen. Daarbij moet ik mezelf soms afremmen. Ik heb de neiging af en toe te ver voor de troepen uit te lopen. Op dit moment maken we de overstap van onze oude manier van werken naar onze gedigitaliseerde wijze. Dat houdt in dat onze mensen beide systemen naast elkaar moeten gebruiken. Dat is dubbel werk. Maar, medewerkers zien wel de voordelen en vragen nu om voortgang, ze willen verder. We hebben draagvlak voor wat we aan het doen zijn. Ik realiseer me echter erg goed dat als ik vertel waar we naar toe willen, een individuele medewerker zich zorgen maakt over de invulling van zijn werk. Dat was bijvoorbeeld zo toen we voor iedereen nieuwe functieprofielen schreven, gebaseerd op de gedigitaliseerde manier van werken. De voordelen worden echter steeds meer duidelijk en dat is belangrijk.’
Hoe ziet de toekomst van Hak4t Groep er volgens jou uit?
‘We hebben vijf ambities benoemd die we willen realiseren. De eerste is dat we een top marktpositie verkrijgen als het gaat om de beste lichtoplossing. Ik ben overtuigd van de positieve werking van daglicht op het humeur en de prestaties van de mens en dier. Door dat goed te combineren met kunstlicht, genereer je aangename werkomgevingen. Onze tweede ambitie is het realiseren van een efficiënt en optimaal verkoop- en productie-, levering- en installatieproces. Het goed in de markt zetten van onze totale (slimme) lichtoplossing is ambitie nummer drie en een duurzaam medewerkersbeleid is ambitie vier. Hierbij blijven onze mensen bij ons tot ze met pensioen gaan. Omdat ze het werk leuk vinden en veel uitdaging blijven houden, omdat wij een goede werkgever zijn en omdat ze vitaal genoeg zijn om hun werk te blijven doen. En de vijfde ambitie is het gevolg van de eerste vier: een financieel gezond bedrijf.’
Welke tip heb je voor collega-ondernemers die willen starten met digitalisering?
‘Zorg dat je het bedrijfsproces heel goed in kaart heb. Leg daarbij prioriteiten vast. Je kunt pas digitaliseren als het proces goed is uitgekristalliseerd. Realiseer je daarbij wel: je bereikt geen vernieuwing alleen door digitalisering, de mens, je medewerkers spelen daarin een grote rol. Neem ze mee in je plannen. En vind je het zelf lastig om je processen in kaart te brengen? Huur dan een onafhankelijke adviseur in die geen banden heeft met een softwareontwikkelaar of een leverancier van pakketten.’