Deron heeft zorg om de zorg


Specialist in medische slaapoplossingen denkt in innovaties
In 1997 begonnen Wilfried Grimberg en zijn vrouw Simone het bedrijf Deron. Eenvoudig, met een bureau en een computer op de slaapkamer. In 25 jaar tijd is Deron uitgegroeid tot een bedrijf dat marktleider is in matrassen voor de ouderenzorg. In 2017 nam Deron een Duitse fabrikant van verpleeghuisbedden over, zodat het zowel bed als matras kan leveren. In het Gelderse Gendt werken Wilfried Grimberg samen met zijn vrouw en de medewerkers dagelijks aan innovaties, zoals het smart matras. Het verhaal van Deron, specialist in medische slaapoplossingen. Wilfried Grimberg vertelt over alarmmoeheid en het digitaliseren van een matras.
Op zoek naar vernieuwing
‘De groei van ons bedrijf ging de eerste jaren geleidelijk en versnelde toen we in contact kwamen met zorgverzekeraars en leveranciers van hulpmiddelen in de zorg. Wij produceren nu ruim 30.000 matrassen per jaar. De overname van het beddenbedrijf in 2017 zette ons aan het nadenken over de toekomst. We zagen bepaalde ontwikkelingen in de markt, zoals de toenemende vergrijzing en de krapte op de arbeidsmarkt. Maar ook de groeiende invloed van digitalisering en smart toepassingen op het dagelijkse leven. Dat gekoppeld aan onze wens om als marktleider state-of-the-art producten te blijven produceren, zorgde ervoor dat we op zoek gingen naar vernieuwing. In deze periode kwam ik in contact met een producent van sensoren. Dat bracht ons op het idee om een smartmatras te ontwikkelen. Wat makkelijker gezegd is dan gedaan. Het werd een proces van vallen en opstaan. Ervaringen opdoen en terug naar de tekentafel moeten. Van zorgmedewerkers horen dat ze het een mooi product vinden, maar nog geen afnemers hebben. Onze neus stoten en te horen krijgen “Stop hier nou mee, dit gaan niet werken, dit kost je alleen maar veel geld”. Dat laatste is ook zo, maar het smartmatras is er wel gekomen.’
Het Bossy® smartmatras
Het Bossy® smartmatras is een matras dat is voorzien van sensoren. Deze geven, met een eenvoudige verbinding, signalen door naar een platform of de mobiele telefoon van een verzorger. Een extra wakend oog. De sensoren registreren of iemand in bed ligt of op de bedrand zit en het bed dreigt te verlaten. Met bijvoorbeeld een valpartij als gevolg. Door deze twee statussen te monitoren, worden valse alarmen tot een minimum beperkt. Verder registreert het matras of cliënten uit zichzelf draaien. Dat laatste is belangrijk om te weten, bij het voorkomen van decubitis, doorliggen. Preventieve maatregelen, zoals het om de drie uur keren van de cliënt, zijn erg arbeidsintensief en fysiek zwaar. Door een zorgvuldige monitoring hoeft de verzorging de cliënt niet nodeloos wakker te maken om deze om te draaien. Dat is prettig voor alle partijen: de cliënt heeft meer privacy en een betere nachtrust en de medewerker hoeft de cliënt niet onnodig te draaien, waardoor de fysieke belasting minder wordt. Daarnaast verhoogt dit de efficiency voor de zorgverlener.
Corona zorgde voor versnelling
‘Wij waren en zijn ervan overtuigd dat er, met het smartmatras en andere slimme toepassingen in het lig- en slaapdomein, tijdwinst te behalen valt. Zonder dat de kwaliteit van de zorg hier onder leidt. Maar het duurde tot de coronapandemie voor we een kantelpunt bereikten. En dat kwam door thuiswerken en online vergaderen. Dat werd tijdens de pandemie noodzakelijk en maar vooral ook breed geaccepteerd. Dat versterkte het besef dat digitalisering in de zorg van grote waarde zou kunnen zijn. Wij hebben de coronajaren gebruikt om onze smartmatras door te ontwikkelen en te verfijnen, tot het Bossy® smartmatras die het nu is. Die verkopen was stap twee. Maar ook daar zorgde corona voor een verandering in denken. Omdat tijdens de coronapandemie nog duidelijker werd dat de personeelsschaarste en de werkdruk in de zorg groot zijn. Ook in verpleeghuizen. Want de cliënten die hier terechtkomen, hebben een grotere zorgvraag dan in vroegere jaren de bewoners van een bejaardenhuis. Die waren toch meer zelfvoorzienend. In een verpleeghuis heb je toch vaker te maken met cliënten die beginnend dementerend zijn en bijvoorbeeld dwaalgevaarlijk. Dan wil je als zorgverlener weten of iemand in bed ligt. Er waren al wel oplossingen om dit te volgen, maar die gaven regelmatig valse meldingen. Dan was er bijvoorbeeld geen cliënt uit bed gestapt, maar een kussen op de grond gevallen. Stel je voor dat je nachtdienst hebt. Meestal zijn er dan twee medewerkers aanwezig. Als die tijdens een dienst voortdurend valse alarmen krijgen, ontstaat er toch een soort van “alarmmoeheid”. Met onze matras zijn we in staat om ongeveer 35% tot 40% van de valse alarmeringen weg te nemen. Wij zien nu dat de zorgverleners hierdoor in staat zijn om betere zorg te verlenen. Bovendien kunnen medewerkers efficiënter worden ingezet, waardoor de werkdruk lager wordt. Ook als er geen andere, nieuwe medewerkers worden aangenomen. Uit de gesprekken die ik heb met directies van zorginstellingen begrijp ik dat die nieuwe medewerkers er nauwelijks zijn. Dus moet je ook in de zorg wel digitaliseren, om zo de kwaliteit van de zorg te waarborgen en te voorkomen dat medewerkers met een burn-out thuis komen te zitten.’
Digitaal verbonden
‘Als het in ons geval gaat over digitalisering, dan gaat het zeker ook over verbindingen. Tussen het matras en het device van de medewerker bijvoorbeeld. In de eerste jaren kwamen we er al achter dat wifi daarvoor niet helemaal geschikt was. Je hebt te maken met cliëntgegevens, dataprotectie en de sterkte van het netwerk. Als wij gebruik wilden maken van een wifiverbinding moesten we de beschikking kunnen hebben over een afgeschermd deel van het netwerk. En we moesten zeker weten dat overal in het verpleeghuis, ook achter in de gang, het bereik goed was. We maakten dan ook mee dat IT-afdelingen van verpleeghuizen nogal wat problemen zagen, niet ten onrechte. Wij hebben toen onderzoek gedaan naar een andere manier om een veilig netwerk te hebben. Met onze huidige plug & play module is het nu mogelijk om te kiezen voor alle mogelijke communicatieprotocollen met verbinding via 3G, 4G, 5G of wifi. Bovendien kan de klant aangeven op welk device hij het alarm wil laten binnenkomen. In veel gevallen wordt daarbij gekozen voor het patiëntenoproepsysteem dat in veel verpleeghuizen al gebruikt wordt. De meer modernere oproepsystemen kunnen ook data vastleggen. Die sturen we dan ook mee naar de database van het oproepsysteem. Als een verpleeghuis nog niet beschikt over die mogelijkheid, hebben wij daarvoor een platform ontwikkeld, waar deze data opgeslagen worden. Alles bij elkaar maakt dit het mogelijk om ons systeem in heel Europa in te zetten.’
post_amount: 4
post_amount_origin: 3
Andere ondernemersverhalen die je misschien ook interessant vindt

Hollander Techniek: Langetermijnvisie voor circulariteit
Hollander Techniek in Apeldoorn is een technische dienstverlener met meer dan 550 medewerkers. Het bedrijf werkt voor opdrachtgevers in...

Doeko Hightech Tooling: ‘Don’t limit your challenges, challenge your limits!’
In 1964 bouwt Co van Doesburg in Weurt een bedrijf voor het produceren van mallen en volgstempels, dat de naam Doeko krijgt. Nu, bijna...

Twente Milieu optimaliseert processen met slimme afvalcontainers
Twente Milieu ontzorgt op het gebied van afval in de Twentse gemeenten Almelo, Borne, Enschede, Haaksbergen, Hengelo, Hof van Twente,...
Wil je op de hoogte blijven, schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Meer weten over onze activiteiten?
Wij staan klaar om jouw ondernemersuitdagingen samen aan te pakken.
Laten we samenwerken!