Showcases
 circulair

DG press: innoveren bij nieuwe én gebruikte machines

DG press is specialist in de engineering, installatie, service en onderhoud van Drent Goebel drukpersen (Vision en VSOP®). Bovendien ontwikkelt en bouwt DG Press nieuwe persen zoals de gemoderniseerde DG-Vision en DG-AUXO. Het bedrijf is in augustus 2009 opgericht door Remko Koolbergen en Peter Kloppers, beiden voormalig manager bij het bedrijf Drent Goebel. Vanaf het begin hield DG press zich vooral bezig met machineonderhoud en het verkopen van reserveonderdelen en gebruikte machines. Deze focus is nooit veranderd. DG press bedient nu meer dan 550 tevreden klanten over de hele wereld. Momenteel telt het bedrijf 60 medewerkers. Sinds 2020 is Remko Koolbergen alleen eigenaar van DG press. 

Geen bewuste keuze bij start

De keuze voor circulair ondernemen is eigenlijk vanzelf ontstaan, zo vertelt Koolbergen: ‘Het was geen bewuste strategie om circulariteit zo’n belangrijke plaats te geven in ons bedrijf, het is zo gegroeid. Toen we na het faillissement van Drent Goebel begonnen met DG press was er vanuit de markt meer vraag naar gebruikte machines dan naar nieuwe. We zaten toen nog midden in de kredietcrisis van de jaren ’10. Voor veel bedrijven waren de investeringsmogelijkheden beperkt, dus waren gebruikte machines een goed alternatief. Daar hebben we op ingespeeld.’ Een succesvolle stap, die bovendien bijdraagt aan continuïteit in de bedrijfsvoering en omzet. ‘De vraag naar nieuwe en gebruikte machines is door de tijd heen complementair aan elkaar. Als er veel vraag is naar nieuwe machines, is er minder vraag naar gebruikte en andersom. Wij zijn in staat om hier op in te spelen, zowel in de productie als in engineering.’

Inzet medewerkers is aandachtspunt

Koolbergen zit een groot verschil in de inzet van medewerkers bij het produceren van nieuwe machines of het reviseren c.q. remanufacturing van gebruikte machines. ‘Het vraagt om andere eigenschappen van onze medewerkers. Een nieuwe machine bouwen is in de basisrelatief eenvoudig. We gebruiken nieuwe onderdelen, het is een kwestie van opbouwen, assembleren. Bij een gebruikte machine moet er meer nagedacht worden over de bruikbaarheid van onderdelen. Demonteren, schoonmaken, testen, hermonteren. Er is geen sprake van standaardisatie, alles is maatwerk.’ Daarbij speelt historische kennis een belangrijk punt: ‘We zijn ons ervan bewust dat we de kennis over machines die 10 –15 jaar geleden gebouwd zijn, overgedragen moet worden op een jongere generatie. Als we dat niet doen, wordt het op termijn lastiger om oudere machines op te knappen.’ Ook op de flexibiliteit van de medewerkers wordt regelmatig een beroep gedaan. ‘De ene keer ontwerpen en bouwen zij een nieuwe machine, de andere keer gaan ze aan de slag met een gebruikte machine. We zijn dan ook aan het kijken of we deze twee activiteiten meer binnen afzonderlijke teams kunnen onderbrengen.’

Vier niveaus

DG press biedt haar klanten de keuze uit vier verschillende niveaus van gebruikte machines. Dat begint met “As is where is”, gebruikte machines die zonder enige vorm van inspectie of controle worden doorverkocht. Koolbergen: ‘Die verkopen we bijvoorbeeld aan klanten in India, waarbij prijs het belangrijkste selectiecriterium is. Hier zit voor ons ook weinig marge op.’ Het tweede niveau is checked and repaired. Deze machines worden nagekeken, de standaardzaken worden indien nodig gerepareerd, zodat de machine operationeel is. De klant krijgt hierbij een checklist van de controle met aanbevelingen voor verdere reparaties die nu nog wel even kunnen wachten.Daarna volgen de refurbished machines. Gereviseerd met gebruikmaking van originele of gebruikte onderdelen. Hierop geeft DG press een garantie van zes maandenvoor de machine en één jaar voor de nieuwe onderdelen. Tot slot zijn er de remanufactured machines. ‘Hiervoor strippen we een gebruikte machine volledig. Alle onderdelen worden schoongemaakt, gecontroleerd en geschikt gemaakt voor hergebruik. Daarna bouwen we de machine weer vanaf de basis op, waarbij we nieuw ontwikkelde technieken toevoegen. Dit zijn echt zo goed als nieuwe machines, waarop we een garantie geven van één jaar. De kwaliteit van deze machines is zo goed dat La Poste, het Franse postbedrijf, vorig jaar een remanufactured machine gekocht heeft voor het drukken van postzegels. Dat vind ik wel een succes’, aldus Koolbergen.Bij gebruikte machines biedt DG press ook full support, met een helpdesk voor de aanloop en het opstarten, het trainen van medewerkers en het optimaal benutten van alle mogelijkheden van de machine. Ook daarin geen verschil met een nieuwe machine. 

Nu wel bewuste keuze

Werd circulair ondernemen oorspronkelijk ingegeven door de vraag vanuit de markt, nu is het een bewuste bedrijfsstrategie. ‘Onze aandacht voor gebruikte machines en gebruikte onderdelen maakt wezenlijk onderdeel uit van onze bedrijfsvoering. Het is complementair aan de productie van nieuwe machines. Dat is goed voorde continuïteit van ons bedrijf. We werken ook aan innovaties bij gebruikte machines.We kijken bijvoorbeeld naar andere mogelijkheden om onderdelen schoon te maken. Is bijvoorbeeld lasercleaning een optie om met inkt vervuilde onderdelen te reinigen?’

Open communiceren is belangrijk

Als belangrijke tip voor andere ondernemers die willen starten met circulair ondernemen en bijvoorbeeld refurbishment of remanufacture overwegen, noemt Koolbergen een open communicatie met de klant: ‘Wees duidelijk over de mogelijkheden en onmogelijkheden. Bij remanufacture kun je altijd verrassingen tegenkomen, waardoor de kosten fors hoger worden. Wees hier helder over. Per slot van rekening ga je een gezamenlijk risico aan.’