Showcases

‘Digitaal proces is fundament voor onze productie’

In gesprek met Frank Gelen, Chief Operating Officer (COO) bij 247TailorSteel

Over het bedrijf

De geschiedenis van 247TailorSteel begint in 2007. Het (dan nog) familiebedrijf start met de ontwikkeling van een digitale tool. Ze gebruiken deze om snel modellen te analyseren ten behoeve van prijscalculaties en werkvoorbereiding. Het bedrijf richt zich op kleine opdrachten op het gebied van plaatstaalbewerking. Dit vanuit de overweging dat veel kleine orders samen veel werk opleveren. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om enkelstuks of prototypes.

Al heel snel wordt de stap gezet naar vergaande digitalisering. In 2010 ontwikkelde 247TailorSteel dit offerteprogramma door tot een internetportaal voor 2D-lasersnijden. Klanten kunnen vanaf dat moment digitaal bestellen. De software wordt in de jaren daarna verder verfijnd en in 2015 neemt 247TailorSteel de online assistent Sophia® (Sophisticated Intelligent Analyzer) voor opdrachten voor lasersnijden, buislasersnijden en kanten in gebruik. Hiermee wordt het ook mogelijk om 3D-tekeningen te uploaden en bestellen. Inmiddels heeft het bedrijf naast de hoofdvestiging in Varsseveld ook drie vestigingen in Duitsland. In 2023 openen er vestigingen in Oud Gastel (Noord-Brabant) en Hooglede (België). Bij 247TailorSteel werken in totaal ruim 700 mensen. In 2021 bedroeg de omzet 160 miljoen euro. Investeringsmaatschappij Parcom is grootaandeelhouder.

‘Bij ons is digitalisering de fundering waar alles op is gebouwd. Zonder digitalisering geen offertes, planning, productie of facturen. Dus ook geen klanten en geen bestaansrecht.’ Aan het woord is Frank Gelen, sinds 2020 in dienst bij 247TailorSteel. Aan de hand van steekwoorden gaat Gelen in op het belang van digitalisering en de mogelijkheden die het 247TailorSteel biedt.

Kernactiviteit

‘In het kort komt het erop neer dat wij lasergesneden plaat- en buismateriaal op maat leveren. Met het door ons zelf ontwikkelde programma Sophia® bestelt de klant eenvoudig en snel bij ons zijn metalen maatwerkproducten. Dat kan hij 24 uur per dag, zeven dagen per week doen. Wij beschikken over een uitgebreid, hightech machinepark, dat onder andere bestaat uit 46 vlakbedlasers van TRUMPF, 15 buislasersnijmachines, 36 ToolCell- buigmachines en 6 ontbraammachines.’

Software

‘De software die wij gebruiken, is ontwikkeld door onze eigen mensen. Wij hebben op onze ICT-afdeling ruim 70 man in dienst. We hebben ons systeem zo ingericht dat het toepasbaar is in alle vestigingen. Daarmee is de schaalbaarheid van ons bedrijf enorm vergroot. We kunnen een nieuwe vestiging binnen een paar maanden operationeel hebben. We weten welke machines en voorzieningen er nodig zijn en de software hebben we al. Het vinden of bouwen van een geschikte hal neemt de meeste tijd in beslag. Sophia® stelt ons in staat om onze klanten 24/7 van een offerte te voorzien. De toepassing werkt met kunstmatige intelligentie, waaruit de productie en logistiek worden aangestuurd. De klant krijgt niet alleen direct een offerte, maar het systeem doet ook direct een maakbaarheidsanalyse. Ook zorgt Sophia® voor een groot stuk van de werkvoorbereiding. In 97% van de aanvragen kan de opdracht direct na een akkoord op de offerte in productie. Omdat wij onze inkoopprijzen realtime in Sophia® verwerken, zijn onze prijzen ook altijd up-to-date. Op bewegingen in de markt spelen wij direct in. Vrijwel iedere klant komt bij ons binnen via de digitale voordeur, zelden of nooit via de voordeur van onze locaties. Maar klanten zijn natuurlijk wel altijd welkom voor een bezoek en rondleiding!’

Productieplanning

‘Door onze hoge mate van digitalisering en uniformiteit zijn we in staat de productie optimaal in te plannen. Onze systemen houden daarbij rekening met de bezetting per locatie en de beschikbare materialen. In Sophia® hebben we ook nesting software opgenomen. Die bekijkt op welke locatie de productie het beste ingepland kan worden, daarbij tot op zekere hoogte rekening houdend met de vestigingsplaats van de besteller. Hierdoor zijn we in staat om materiaalverlies tot een minimum te beperken. Daarnaast stellen we heldere eisen aan de aanleverspecificaties, zodat we nauwelijks aanvullende vragen hoeven te stellen. Hierdoor kunnen drie werkvoorbereiders het werk plannen voor 45 machines.’

‘De acceptatie van nieuwe technologieën vraagt aandacht en zorgvuldigheid’

Interne communicatie

‘Hoewel wij vanaf het begin gedigitaliseerd werken, blijft het noodzakelijk om onze medewerkers goed te informeren over de stappen die we nog altijd zetten. De acceptatie van nieuwe technologieën vraagt aandacht en zorgvuldigheid. Ieder mens zoekt rust en stabiliteit, afstand nemen van bestaande routines is altijd lastig. Wat we duidelijk maken is dat de inhoud van het werk mogelijk verandert door automatisering of robotisering. Maar dat dit niet ten koste gaat van werkgelegenheid, omdat we met dezelfde ploeg mensen meer kunnen produceren. Waarmee we onze marktpositie weer versterken. Ook de opening van een nieuwe productielocatie kan leiden tot vragen: “Blijft er wel genoeg werk voor ons in Varsseveld over als we een fabriek openen in Duitsland?” Een terechte vraag, toch zeker als we dan onze mensen ook nog vragen om hun nieuwe Duitse collega’s hier in te werken. Het is belangrijk om dan een stip op de horizon te hebben en hiernaar te verwijzen: groei van het bedrijf betekent meer zekerheid voor jou.’

Machinepark

‘Wij besteden heel veel aandacht aan kwaliteit en kwaliteitszorg. Dat zie je ook terug in ons machinepark. Vlakbedlasermachines hebben een levensduur van minimaal 15 jaar. Wij gaan na zo’n vijf à zes jaar al over tot vervanging. Wij willen namelijk onze kwaliteit altijd kunnen garanderen. Onze tolerantie-eisen vormen de basis voor de werktekeningen die de klanten bij ons aanleveren. Daarin werken we met werkelijk minimale marges. We willen daarbij geen kwaliteitsverlies laten optreden. Wij werken zonder voorloopproducten, maar hanteren het principe ‘first time right’. Door onze hoge mate van digitalisering beschikken we over veel data en zijn we in staat de prestaties van onze machines continu te volgen.’

Start simpel

‘Aan ondernemers die gaan starten met digitalisering geef ik graag het advies om simpel te beginnen. Kijk naar een eenvoudig proces of procedure. Beschrijf dat in stappen en kijk hierbij naar mogelijkheden voor standaardisatie. Begin niet met de uitzonderingen in je standaardprocessen te automatiseren, maar start met de grootste waardenstroom. En ga het doen, stel digitalisering niet langer uit, de stap er naartoe wordt dan alleen maar groter als je langer wacht.’

page1image37200320page1image37205696