Wat verstaat Nooteboom onder digitalisering?
‘Digitalisering, robotisering en automatisering zijn bij ons belangrijke aandachtspunten. Ik denk dat bedrijfsprocessen in de toekomst hoofdzakelijk aangestuurd worden op basis van data. We moeten dus steeds meer informatie uit ons productieproces halen en opslaan. Wat dat betreft staan we nog aan het begin. Ik onderscheid binnen digitalisering drie lijnen: data verzamelen, data analyseren en voorspellen op basis van data. Bij sommige processen zijn we nu met deze drie stappen bezig. We hebben daarom ook een data-analist aangenomen die zich bezighoudt met data en kijkt wat we er feitelijk uit kunnen halen.’
Hoe halen jullie data uit het proces?
‘Er gebeurt bij ons nog heel veel handmatig, we maken meestal enkelstuks. We hebben recent onze lastrafo’s gekoppeld waar we nu informatie uithalen. Die analyseren we. We kijken wat we met de opgehaalde data kunnen doen. Wat hierbij heel belangrijk is, is dat we onze mensen ook meenemen in het proces. Dat is nog wel lastig. We laten nu heel nadrukkelijk weten dat we deze data-analyse niet doen om ze te controleren, maar om te kijken wat er gebeurt en hoe we ze kunnen helpen om efficiënter te werken. Verder halen we data uit onze lasrobots, laser, kantbanken en freesbanken en tot op zekere hoogte ook uit de trailers die we geleverd hebben. Met het oog op de toekomst zouden we hieruit wel meer informatie willen halen. Waarmee we voordelen aan de klant kunnen bieden. Dat is een ontwikkeling waar we volop mee bezig zijn.’
Hoe belangrijk is digitalisering voor jullie?
‘Om deze vraag te beantwoorden, ga ik even een paar jaar terug in de tijd. Nadat ik hier een tijdje bezig was, stelde ik vast dat we drie technieken heel goed beheersen: lassen, monteren en spuiten. Daarbij is staal de grootste component van onze producten. Zaken als kanten en frezen hadden we uitbesteed. De trailers die wij leveren zijn vrijwel altijd enkelstuks, dus alle onderdelen zijn meestal ook enkelstuks en custom-made voor ons. Met de daarbij horende prijs. We zagen daarnaast dat we tijdens het montageproces nog wel eens moesten corrigeren, dus zelf nog frezen of slijpen. Dat leverde extra werk op, wat niet doorbelast werd in de verkoopprijs. Op enig moment dachten we: wat zou het betekenen als we zelf het lasersnijden en kanten gaan doen? Want uiteindelijk willen we naar een voorspelbaar proces toe. We besloten toen software gestuurde kant- en freesbanken te kopen. Waarmee we ook data verzamelen. Omdat we weten dat de beschikbaarheid van bekwame vakmensen in de toekomst steeds lastiger zal worden, daar komt het vooruitdenken weer, hebben we toen eveneens besloten dat we geen specialisten meer aannemen. Dus geen kanters of laseroperators, maar generalisten die in de jobshop werken en daar de machines bedienen. En dus al naar gelang de noodzaak de ene dag bezig zijn met kanten en de andere dag met frezen of het bedienen van de laser. Dat kan ook, omdat we bij het ontwerpen al rekening houden met wat maakbaar is en we inmiddels veel data hebben. We werken nu met Model Based Definition en ontwerpen in 3D. We verwachten op korte termijn zo ver te zijn dat we de ontwerpen direct inlezen in de lasrobots en offline programmering niet meer noodzakelijk is. In die zin zijn onze engineers nu ook werkvoorbereiders. Het gevolg van dit alles is dat we de doorlooptijd verkorten en er minder stilstand is.
We hebben er overigens bewust voor gekozen om een nieuwe groep medewerkers aan te nemen voor de jobshop. Dit in plaats van al aanwezige medewerkers door te laten stromen. Dat had een reden: we wisten dat fouten op tekeningen in het werkproces door medewerkers werden opgelost. Omdat nieuwe medewerkers onbekender zijn met het product, melden zij de fouten die ze tegenkomen. Hierdoor kunnen de tekeningen worden aangepast en fouten in de toekomst worden voorkomen. Daarnaast willen we deze nieuwe medewerkers de mogelijkheid geven zich meer technieken en competenties meester te maken. Daardoor zijn ze breder inzetbaar, wordt het werk afwisselender en dat verhoogt weer het werkplezier.
‘Wij vinden het belangrijk dat we laten zien dat digitalisering helpt om je werk beter te kunnen doen, om je werk te blijven doen en om het afwisselend te maken’