Showcases
 robotics

Digitalisering noodzakelijk voor bestaansrecht. In gesprek met Jan-Joost Bosman, CEO Koninklijke Auping

Tijdens het gesprek haalt Jan-Joost Bosman, sinds 2017 CEO van Auping, een model van matras Evolve op. Dit is de door Auping ontwikkelde volledig circulaire matras. Deze matras wordt gemaakt met slechts twee materialen: polyester in verschillende verschijningsvormen en metaal voor de pocketveren. Voor Bosman komen duurzaamheid en digitalisering hier samen. Ieder Evolve matras is voorzien van een label met een QR- code. Daarmee krijgt de klant, en in de toekomst ook de verwerker van het oude matras, inzicht in alle gebruikte materialen, de leveranciers van de grondstoffen en het moment van productie. Een productpaspoort zogezegd. Zonder digitalisering was dit niet mogelijk geweest, vertelt Bosman, daarmee het belang ervan onderstrepend. Voor dit moment in het gesprek waren er al aardig wat vragen de revue gepasseerd.

Wat betekent digitalisering voor Auping?

‘Veel, toch zeker nu we met een groot project van digitale transformatie bezig zijn. We moeten als organisatie zo veerkrachtig en wendbaar mogelijk zijn, tegen zo laag mogelijke kosten. We willen ons bedrijf nog beter kunnen leiden, waardoor we ook competitiever zijn. Er is ook geen andere keuze, anders hebben we geen bestaansrecht. Net zoals veel andere organisaties ook doen, zorgen we er dus voor dat de hele bedrijfsstructuur en de ondersteunende infrastructuur top-of-the-bill is. Wij transformeren daarom steeds meer naar een digitale manier van werken, zowel intern als extern, met onze toeleveranciers en onze dealers en afnemers. We hebben het over de hele keten. De aandeelhouders hebben mij onder andere als opdracht meegegeven dat we vanuit het rentmeesterschap het heritage van Auping in Deventer behouden. Daarvoor moeten we nu en in de toekomst zo lean en mean mogelijk werken.’

Hoe zijn jullie begonnen met digitalisering?

‘Dan moeten we terug naar de jaren 80 van de vorige eeuw. We hebben toen ons eigen IT-platform gebouwd, met een eigen productieplanningssysteem. In de loop der tijd is de ondersteuning door softwareleveranciers gestopt en zijn wij zelf doorgegaan met ontwikkelen. Later kwam daar een apart administratiesysteem bij, orderentry software en dat werd allemaal aan elkaar geknoopt. Niet meer van deze tijd dus.’

Hoe geven jullie de digitalisering nu concreet vorm?

‘We werken nu nog met een ERP-systeem waarbinnen alle functionaliteiten zouden moeten passen. Maar dat wordt steeds lastiger. Ik heb het dan over zaken als HR, sales, CRM, data management, orderentry, finance en heel belangrijk bij ons: productieplanning. We zouden voor dit alles eigenlijk een zwaarder ERP-pakket moeten hebben. We maken echter een beweging waarbij we het ERP-denken loslaten en overgaan naar een model met middleware systeemsoftware. Aan dit cloudbased platform kunnen we allerlei modules vast- of loskoppelen.

Per functionaliteit. Als er dus in een van de functionaliteiten wat verandert, hebben we geen totaal nieuw platform nodig, want alles is modulair gekoppeld. Daardoor ben je als organisatie veel wendbaarder. We zitten nu nog in de fase van definiëren en ontwikkelen, in 2024 gaan we helemaal over.’

‘De klant moet herkend worden. Ook dat is een onderdeel van ons digitaliseringsproject’

Hoe belangrijk is de digitalisering voor jullie relatie met de consument?

‘De consument kan via onze webshop rechtstreeks bij ons bestellen. Met de configurator op de site kan hij zijn eigen bed of matras naar eigen wens samenstellen. Deze hele front-end moet uiteindelijk ook gelinkt worden aan onze systemen. Wij produceren alles op order, we hebben geen voorraad gereed product. Op het moment dat iemand een bestelling bij ons plaatst, gaan wij aan de slag. Waar we naar toe willen, is dat we de klant dan ook laten weten hoe lang het duurt voor we gaan leveren, bijvoorbeeld twee of drie weken. Digitalisering kan erbij helpen om die doorlooptijd te verkorten, omdat we alle relevante data niet alleen zelf sneller beschikbaar hebben, maar die ook sneller beschikbaar kunnen maken voor onze leveranciers. We willen ook dat het straks voor de consument niet uitmaakt met wie of waar hij contact zoekt met Auping. Degene die contact heeft met de klant moet dan altijd de volledige informatie van hem tot zijn beschikking hebben. Of dat nu iemand bij onze verkoop binnendienst is, of een medewerker in een winkel: de klant moet herkend worden. Ook dat is een onderdeel van ons digitaliseringsproject.’

In hoeverre betrekken jullie de keten bij de ontwikkelingen in digitalisering?

‘We hebben gesprekssessies gehad met consumenten, dealers en leveranciers. Daarin hebben we gesproken over waar zij nu staan, waar wij nu staan, wat zij verwachten in de toekomst te zullen besluiten op dit gebied en hoe wij daar op aan kunnen sluiten. Wij verwachten bijvoorbeeld van de leveranciers dat we met hen ook digitaal kunnen communiceren. We hebben het dan over het bestellen, afgeven van levertijden en factureren. Alles geautomatiseerd via portals, waar zij en wij in kunnen. Daarmee hopen we dan een betere efficiency, hogere doorloopsnelheid en foutreductie te realiseren. Uiteindelijk moet het zo zijn dat de consument of de dealer een bestelling plaatst. Die gaat vervolgens geautomatiseerd het systeem in. Vervolgens worden de benodigde materialen besteld of afgeroepen, de productie wordt gepland, ons product wordt geleverd en gefactureerd en dit alles zonder dat hier extra handelingen voor moeten worden verricht.’

En kunnen jullie leveranciers mee met jullie digitaliseringswensen?

‘Onze grotere leveranciers, van bijvoorbeeld pocketveren of textiel, zijn grote bedrijven, die lopen hierin redelijk gemakkelijk met ons mee. Bij kleinere leveranciers zal dat mogelijk wel eens lastiger zijn. Voor ons circulair assortiment kopen we zoveel mogelijk in bij bedrijven die gevestigd zijn in een straal van 100 kilometer rond Deventer. Dat zijn vaak wat kleinere bedrijven, die zullen soms wel extra stappen moeten zetten.’

Wat betekent jullie digitalisering voor jullie dealers, de detailhandel?

‘Met onze webshop werken wij in principe samen met retailers. Zij kunnen een persoonlijke klantrelatie op lange termijn opbouwen. Het ontbreekt een zelfstandig ondernemer vaak aan de middelen om vol in te zetten op e-commerce, marketing of digitalisering. Terwijl hij wel moet concurreren met grote online-aanbieders en ketens. Een van de grootste uitdagingen die we hebben is om onze dealers mee te nemen in de noodzaak van digitalisering. Ze te vertellen hoe wij naar de toekomst kijken, welke trends we zien en hoe we daar samen op in kunnen spelen. En dat vraagt langs hun kant ook om een investering. Dat maakt het soms wel eens wat lastiger. Drie jaar geleden hebben we een nieuw samenwerkingsmodel ontwikkeld. Dit programma heet Eén Auping. Dit is een echt geïntegreerde samenwerking waarbij we de consument benaderen via traditionele én online mediakanalen. Dat vroeg wel om het overtuigen van onze dealers, waarbij we aangegeven hebben dat wij onze eigen webshop hebben, onze eigen marketingaanpak – over hun hoofden heen -, dat we samen data moeten verzamelen en delen en dat we slimme campagnes opzetten. Dit alles met als doel de consument naar de winkels of onze webshop toe te brengen. Dit leidde ertoe dat ons dealernetwerk compacter is geworden en dat tegelijkertijd onze omzet flink gestegen is.’

Je hebt het over een complexe ingreep als je praat over jullie digitalisering. Hoe neem je de medewerkers daarin mee?

‘Dat is wel een belangrijk punt. We hebben een veranderprogramma ontwikkeld, Fit for Future. Dit bestaat uit drie pilaren: een leiderschapsprogramma, een strategische herijking en de digitale transformatie. Het leiderschapsprogramma is met name gericht op het creëren van een veilige werksfeer, waarbinnen mensen durven te ondernemen. We noemen dat van care naar dare. De strategische herijking, waarbij we geadviseerd zijn door een vooraanstaande strategie consultant, is de tweede pilaar. Voor de derde pilaar, de digitale transformatie, hebben we een changemanagementteam ingericht. Acht medewerkers vertegenwoordigen hierin een dwarsdoorsnede van de organisatie. Binnen dit team denken we na over de weg die voor ons ligt. We proberen er voor te zorgen dat iedereen begrijpt, aanhaakt en meegaat bij de slag die we nu maken. Daarbij leggen we uit wat digitalisering ons als organisatie oplevert, maar ook wat dat voor iemand persoonlijk betekent.’

‘We moeten er dus voor zorgen dat we helder communiceren’

Hoe doen jullie dat concreet?

‘Om te beginnen ben ik ervan overtuigd dat mensen niet tegen verandering zijn. Ze zijn tegen het onbekende en hebben vragen zoals: Wat gaat er gebeuren? Wat betekent dit voor mij persoonlijk? We moeten er dus voor zorgen dat we helder communiceren, rustig en duidelijk. Goed uitleggen waarom we dit doen, wat het belang ervan is en dat blijven herhalen. Geen ingewikkelde Engelse termen gebruiken, maar het vertellen in de taal die de medewerker kent. Vergeet niet, er werken bij ons ook mensen die oorspronkelijk uit bijvoorbeeld Oost- Europa komen of die al ruim veertig jaar bij ons in de productie werken. We leggen uit wat het voor iemand persoonlijk betekent als we slimmer gaan werken. Dat zijn of haar rol mogelijk iets verandert, dat hij of zij zichzelf daarin kan ontwikkelen en dat we daarom ook een opleidings- en trainingsplan hebben.’

Wat zijn de grootste uitdagingen rondom digitalisering voor jullie?

‘Die lopen over drie assen. Ten eerste gaat het om de uiteindelijke kwaliteit van de digitale infrastructuur. Levert het datgene wat we nodig hebben? Hiervoor is het belangrijk focus aan te brengen op wat moet gebeuren. Ten tweede monitoren we het budget. Het gaat bij ons om een forse investering, die moet wel worden terugverdiend in een bepaalde periode. En die periode wordt steeds korter want de ontwikkelingen in functionaliteit gaan steeds sneller. Daarbij werken we ook met externen die ons begeleiden, maar ook een aantal die werkzaamheden overnemen van onze eigen mensen. Zodat we hen vrij maken om aan het digitaliseringproces te werken. Dan praat je toch gauw over acht tot vijftien man extra in een periode van twee jaar. Want behalve digitaliseren veranderen we ook onze manier van werken. We gaan van transactioneel naar procesgeoriënteerd werken. Dat vraagt nogal wat. De derde as waarop we het proces monitoren, is de doorlooptijd van het hele proces. We willen in 2024 volledig overgestapt zijn. Dat weten onze eigen mensen en onze leveranciers in dit project ook.’

Welke tip heb je voor bedrijven die willen starten met digitalisering?

‘Wat ik in ieder geval zou doen, is digitalisering onderwerp maken van de strategische agenda van je bedrijf. Investeer erin, zowel in tijd als in geld. Bezoek ook andere bedrijven om te kijken hoe zij te werk zijn gegaan en hoe zij digitale technologie inzetten om efficiënter te werken of data te genereren.’

Over het Auping

Koninklijke Auping, gevestigd in Deventer, is al meer dan 130 jaar producent van bedden en matrassen. Het begon in 1888 toen Johannes Auping, de grondlegger van het bedrijf, de opdracht kreeg om een ledikant te ontwerpen voor het Amsterdamse Burgerziekenhuis. Toen al overtuigd dat slaapcomfort dé voorwaarde is voor een herstellende nachtrust, ontwierp hij een hygiënisch en praktisch bed met voor het eerst ook een spiraalbodem. In de vele jaren die volgden, ontwikkelde het bedrijf tientallen bedden. Hierbij speelt Auping in op interieurmodetrends en de wens naar personalisatie.

Duurzaamheid

Volgens Auping draagt goed slapen bij aan een gezond en energiek leven. Onder invloed van de groeiende aandacht voor schaarste van energie, mineralen en grondstoffen werd duurzaamheid voor Auping steeds belangrijker. Het bedrijf streeft ernaar om in 2030 alle bedrijfsprocessen, producten en diensten duurzaam te hebben ingericht. Het beleid hiervoor steunt op drie basispijlers: circulaire bedrijfsvoering, energiebesparing en -vernieuwing én mensgerichtheid.

Inmiddels is Auping in staat circulaire matrassen te produceren en is het bedrijf sinds maart 2020 een Certified B Corporation, ofwel B Corp. Bedrijven met dit certificaat streven de hoogste standaarden na op het vlak van sociale en ecologische prestaties, maatschappelijke verantwoordelijkheid en transparantie. Bij Auping werken circa 350 medewerkers. Qua marktaandeel behoort Auping tot de top 5 in Nederland.