Showcases
 circulair

EuroMouldings en SenS Interclean: circulariteit in kunststof verpakkingen

Op het eerste oog misschien niet voor de hand liggend: een producent en een gespecialiseerd reinigingsbedrijf die circulair samenwerken. Maar in Twente gebeurt dat. SenS Interclean uit Hengelo en EuroMouldings uit Nijverdal, beiden behorend tot de Duitse AST Groep, zien vooral veel voordelen. Harald Buitenhuis van SenS Interclean en Erwin Wevers van EuroMouldings vertellen er meer over.

Een logische samenwerking

Harald Buitenhuis is operationeel directeur bij SenS Interclean. Hij werkt al ruim 18 jaar voor het bedrijf, waar hij, zoals hij zelf zegt, op de werkvloer is begonnen. Erwin Wevers werkt sinds acht jaar bij EuroMouldings. Hij is kunststoftechnoloog en verantwoordelijk voor duurzaamheid en kwaliteit. ‘De samenwerking van SenS met EuroMouldings, lag eigenlijk wel voor de hand’, aldus Harald Buitenhuis. ‘We maken beide sinds een aantal jaren onderdeel uit van de AST Groep. EuroMouldings als producent van verpakkingen en wij als reiniger ervan. We zijn bovendien gevestigd in dezelfde regio en werken voor dezelfde klanten. Die kopen hun nieuwe jerrycans en vaten bij EuroMouldings. Daarna komen ze bij ons om ze te laten reinigen. En als er bij ons sprake is van afkeur, bijvoorbeeld omdat de verpakkingen niet door de lekkagetest komen, vermalen wij deze. Het recyclaat gaat daarna naar EuroMouldings.’

Erwin Wevers: ‘Zo’n drieënhalf jaar geleden zijn we gestart met deze samenwerking. We hebben in eerste instantie onderzocht hoe we afgekeurde verpakkingsmaterialen kunnen hergebruiken. We kwamen tot het vermalen en het gebruiken van het verkregen granulaat bij de productie van nieuwe jerrycans. Zo maken we nu met een oude verpakking weer een nieuwe verpakking. Onze nieuwe jerrycans bestaan voor 30% uit gerecyclede grondstoffen. In de toekomst willen we naar 50% tot 70% toe.’

De kern van circulair ondernemen

Buitenhuis: ‘De basis van onze activiteiten is circulair: het stimuleren van hergebruik van kunststof verpakkingen door deze schoon te maken. Hierdoor hoeven er minder nieuwe verpakkingen geproduceerd te worden. Verder zijn we met onze klanten altijd in gesprek over de vraag of ze wel de passende verpakkingen en de juiste etiketten gebruiken. We denken ook mee over de meest duurzame transportroute.’ Bij EuroMouldings zien we het circulair ondernemen vooral terug in het gebruik van recyclaat bij de productie van nieuwe producten. Maar, zo vertelt Wevers: ‘Bij ons zijn de gesprekken met onze klanten over nieuwe, herbruikbare verpakkingen ook erg belangrijk. Zodat we met het toekomstige hergebruik bij de productie al rekening kunnen houden.’

Circulair ondernemen begon met de vraag van een klant

SenS Interclean is voortgekomen uit Cleaning Twente, gespecialiseerd in tankcleaning. Het was de vraag van een klant die leidde tot de oprichting van SenS. Buitenhuis vertelt: ‘Wij waren bekend met het reinigen van tankwagens. In de jaren voor SenS bestond, werd er ook wel eens een drum of een IBC gespoeld, tussen de tankwagenspoelingen door. Tot er een klant kwam die vroeg of het mogelijk was ook 20 liter cans te spoelen. Daarbij ging het om zulke grote aantallen, dat we dat niet meer tussen de spoelbeurten van tankwagens konden doen. Op dat moment is SenS opgericht, waarmee ook meteen het circulair ondernemen begon.’

Stappen gezet op de R-ladder

De R-ladder is geen onbekend begrip voor beide heren. Niet dat ze hier dagelijks bewust mee bezig zijn, maar ze hebben wel al behoorlijk wat stappen gezet. ‘Onze corebusiness is gericht op re-use. Dat doen we door in te zetten op repair en refurbish. Door onze samenwerking met EuroMouldings voegen we daar sinds een aantal jaren ook recycling aan toe. Maar pas als we vaststellen dat re-use niet meer mogelijk is,’ aldus Buitenhuis. ‘We stimuleren onze klanten ook om verpakkingen te hergebruiken. Op het eerste gezicht lijkt het dan misschien wel of we in de productievoet van AST schieten. Maar wij vinden de vertrouwensband met onze klanten belangrijk en daar hoort een goed advies bij.’ Volgens Buitenhuis is het circulaire businessmodel dat het beste bij SenS past dat van tussenbater: ‘We reinigen verpakkingen die weer terug gaan naar dezelfde klant, maar we kopen ook gebruikte verpakkingen in, reinigen deze en verkopen deze weer aan andere klanten.’

Bij EuroMouldings wordt er naast re-use en recycling ook aandacht gegeven aan rethink, zoals redesign en reduce. Wevers: ‘Wij kijken voortdurend of het mogelijk is om onze producten lichter te maken door minder grondstoffen te gebruiken. Zonder daarmee concessies te doen aan de functionaliteit. Dat lichter maken kan ook door de vorm aan te passen. Bij een aantal klanten denken we ook mee over de mogelijkheden om etikettering efficiënter te maken, door de vorm van de verpakking te veranderen. Daarbij zien we verschil tussen klanten die actief zijn in business-to-business markt met de klanten die zich richten op de consument. Bij die laatste speelt de vorm en de kleur van de verpakking een veel grotere rol. Die zijn soms dusdanig onderscheidend dat een consument in de winkel al aan de vorm van de verpakking kan zien welk merk het is. Al zie ik daarin ook wel een verschuiving optreden en wordt ook hier meer gekeken naar het verduurzamen van de verpakking.’ Volgens Wevers kan EuroMouldings het beste worden gekarakteriseerd met een klassiek duurzaam businessmodel. ‘Met name bij de jerrycans en de andere grote verpakkingsmiddelen die we produceren, bieden we hoogwaardige en duurzame producten aan met een lange levensduur van zo’n vijf tot tien jaar.’

Geld en overtuigingskracht

Voor SenS Interclean vroeg de stap naar circulair ondernemen een grote investering. Niet alleen in geld, maar ook in tijd voor gesprekken met potentiële klanten. ‘Voor sommige klanten is het niet vanzelfsprekend om verpakkingsmateriaal te hergebruiken. Het is eenvoudiger om iedere keer een nieuwe verpakking te gebruiken. Omdat wij geloven in circulariteit, adviseren wij onze klanten om toch voor hergebruik te gaan. We laten ze dan testen met reinigen, zodat ze zelf ervaring kunnen opdoen. Dat helpt meestal wel. Daarnaast hebben we natuurlijk ook flinke investeringen gedaan in onze apparatuur.’ En dan was er nog een andere uitdaging, misschien wel de grootste volgens Buitenhuis: ‘Toen wij begonnen, werden verpakkingen nog niet veel gespoeld. Het is echter heel eenvoudig om cans of containers van een klant in te nemen, te spoelen en weer terug te leveren aan deze klant. Hier gaat er dan weer hetzelfde product in. Het wordt anders als je verpakkingen uit de markt terugneemt en deze weer verkoopt aan een ander. Want dan heeft het materiaal dat in de verpakking gezeten heeft, veel invloed op andere gebruiksmogelijkheden. Een vat waar bijvoorbeeld azijnzuur in gezeten heeft, blijft hier na het spoelen toch altijd naar ruiken. Dat houdt in dat we bij aankoop van deze verpakkingen goed kijken of er ook weer een afzetmarkt voor is.’ Innovatie in zijn algemeenheid is voor SenS van groot belang, vertelt Buitenhuis: ‘Kijk alleen al naar water-, stroom- en gasverbruik waar we economischer en duurzamer mee om willen gaan. Het zoeken naar nieuwe oplossingen vind ik erg interessant.’

Bij EuroMouldings lag de uitdaging op een ander vlak, zo vertelt Wevers: ‘Wij hebben ervaring op moeten bouwen met de inzet van gerecyclede grondstoffen. Denk bijvoorbeeld aan het bijstellen van verhoudingen en machines of het signaleren van vervuiling. Ook voor onze medewerkers was en is het continu leren.’ Innovatieve maatregelen richten zich hier vooral op het verder verbeteren van de kwaliteit van de producten en het vergroten van het aandeel gerecyclede grondstoffen. ‘Zo zijn we al heel ver met het ontwikkelen van een drielaags fles. Hierbij worden de binnen- en buitenzijde gemaakt van virgin grondstoffen en het middendeel van recyclaat. Waarbij dit niet leidt tot een zwaarder product.’

Aansluiten bij een netwerk

Voor bedrijven die willen starten met circulair ondernemen, hebben Buitenhuis en Wevers als tip om je netwerk te vergroten. Ga in gesprek met ondernemers die al gestart zijn, stel vragen en sluit aan bij een netwerkorganisatie. Maar vooral: start ermee, doe ervaring op en vier successen!

Over de bedrijven

SenS Interclean, onderdeel van Cleaning Twente

In 1987 werd Cleaning Twente opgericht. Het bedrijf reinigt en spoelt tankwagens, zodat deze daarna opnieuw geladen kunnen worden. In 1994 werd SenS Interclean opgericht, onderdeel van Cleaning Twente. Het bedrijf van vader en zoon Sanderman (SenS = Sanderman en Sanderman) startte met het reinigen van cans. In 1997 verhuisde SenS naar Hengelo en werden de werkzaamheden sterk uitgebreid. Inmiddels behoort SenS Interclean tot één van de grootste reinigers van kunststoffen en metalen verpakkingen in Nederland. Hiervoor gebruikt SenS Interclean geautomatiseerde machines. Daarnaast beschikt SenS Interclean ook over een gecertificeerd drukinspectiestation. Hier worden verpakkingen gerepareerd, herkeurd voor UN-certificatie (stofidentificatienummer) en getest op lekkage. Bij SenS worden onder andere kunststof cans (tot 30 liter), kunststof vaten (van 60 tot 200 liter), kunststof Intermediate Bulk Containerboxen (IBC’s van 600 tot 1200 liter), fusions of variboxen (1000 liter) en RVS containers gereinigd. Voor de reiniging van het afvalwater heeft SenS op eigen terrein een geavanceerde biologische afvalwaterzuivering. Sinds 2019 maakt het bedrijf deel uit van de Duitse AST Groep.

EuroMouldings

EuroMouldings is ontstaan in als een zelfstandige organisatie, voortkomend uit de fusie van drie bedrijven: Ten Cate Mouldings (1977), Polymij (1980) en Euro B.V. (1995). De oorsprong van deze samenvoeging gaat terug naar 1997, toen Euro B.V. Polymij overnam en de activiteiten verplaatste naar het pand van Polymij in Nijverdal.

Twee jaar na deze overname, in 1999, ging Euro B.V. verder als een zelfstandige organisatie. Binnen een jaar vond de overname van Ten Cate Mouldings plaats, wat leidde tot de oprichting van de holding Euro Mouldings B.V. Deze gebeurtenissen brachten een schat aan jarenlange kennis en diverse producten samen binnen de nieuwe organisatie. Hiermee werd EuroMouldings een gevestigde speler in de industrie met een sterke achtergrond en ervaring uit de samengevoegde bedrijven.

Sinds 2018 maakt EuroMouldings deel uit van AST, één van de grotere producenten van geblazen kunststof jerrycans en vaten in Europa. AST is marktleider in de productie van kunststof jerrycans en vaten met een UN- certificering. De hoofdlocatie van dit familiebedrijf staat in Erndtebrück (D). EuroMouldings produceert naast kunststof jerrycans ook flessen en vormt daarmee een aanvulling op het assortiment van AST.