Circulair ondernemen begon met de vraag van een klant
SenS Interclean is voortgekomen uit Cleaning Twente, gespecialiseerd in tankcleaning. Het was de vraag van een klant die leidde tot de oprichting van SenS. Buitenhuis vertelt: ‘Wij waren bekend met het reinigen van tankwagens. In de jaren voor SenS bestond, werd er ook wel eens een drum of een IBC gespoeld, tussen de tankwagenspoelingen door. Tot er een klant kwam die vroeg of het mogelijk was ook 20 liter cans te spoelen. Daarbij ging het om zulke grote aantallen, dat we dat niet meer tussen de spoelbeurten van tankwagens konden doen. Op dat moment is SenS opgericht, waarmee ook meteen het circulair ondernemen begon.’
Stappen gezet op de R-ladder
De R-ladder is geen onbekend begrip voor beide heren. Niet dat ze hier dagelijks bewust mee bezig zijn, maar ze hebben wel al behoorlijk wat stappen gezet. ‘Onze corebusiness is gericht op re-use. Dat doen we door in te zetten op repair en refurbish. Door onze samenwerking met EuroMouldings voegen we daar sinds een aantal jaren ook recycling aan toe. Maar pas als we vaststellen dat re-use niet meer mogelijk is,’ aldus Buitenhuis. ‘We stimuleren onze klanten ook om verpakkingen te hergebruiken. Op het eerste gezicht lijkt het dan misschien wel of we in de productievoet van AST schieten. Maar wij vinden de vertrouwensband met onze klanten belangrijk en daar hoort een goed advies bij.’ Volgens Buitenhuis is het circulaire businessmodel dat het beste bij SenS past dat van tussenbater: ‘We reinigen verpakkingen die weer terug gaan naar dezelfde klant, maar we kopen ook gebruikte verpakkingen in, reinigen deze en verkopen deze weer aan andere klanten.’
Bij EuroMouldings wordt er naast re-use en recycling ook aandacht gegeven aan rethink, zoals redesign en reduce. Wevers: ‘Wij kijken voortdurend of het mogelijk is om onze producten lichter te maken door minder grondstoffen te gebruiken. Zonder daarmee concessies te doen aan de functionaliteit. Dat lichter maken kan ook door de vorm aan te passen. Bij een aantal klanten denken we ook mee over de mogelijkheden om etikettering efficiënter te maken, door de vorm van de verpakking te veranderen. Daarbij zien we verschil tussen klanten die actief zijn in business-to-business markt met de klanten die zich richten op de consument. Bij die laatste speelt de vorm en de kleur van de verpakking een veel grotere rol. Die zijn soms dusdanig onderscheidend dat een consument in de winkel al aan de vorm van de verpakking kan zien welk merk het is. Al zie ik daarin ook wel een verschuiving optreden en wordt ook hier meer gekeken naar het verduurzamen van de verpakking.’ Volgens Wevers kan EuroMouldings het beste worden gekarakteriseerd met een klassiek duurzaam businessmodel. ‘Met name bij de jerrycans en de andere grote verpakkingsmiddelen die we produceren, bieden we hoogwaardige en duurzame producten aan met een lange levensduur van zo’n vijf tot tien jaar.’
Geld en overtuigingskracht
Voor SenS Interclean vroeg de stap naar circulair ondernemen een grote investering. Niet alleen in geld, maar ook in tijd voor gesprekken met potentiële klanten. ‘Voor sommige klanten is het niet vanzelfsprekend om verpakkingsmateriaal te hergebruiken. Het is eenvoudiger om iedere keer een nieuwe verpakking te gebruiken. Omdat wij geloven in circulariteit, adviseren wij onze klanten om toch voor hergebruik te gaan. We laten ze dan testen met reinigen, zodat ze zelf ervaring kunnen opdoen. Dat helpt meestal wel. Daarnaast hebben we natuurlijk ook flinke investeringen gedaan in onze apparatuur.’ En dan was er nog een andere uitdaging, misschien wel de grootste volgens Buitenhuis: ‘Toen wij begonnen, werden verpakkingen nog niet veel gespoeld. Het is echter heel eenvoudig om cans of containers van een klant in te nemen, te spoelen en weer terug te leveren aan deze klant. Hier gaat er dan weer hetzelfde product in. Het wordt anders als je verpakkingen uit de markt terugneemt en deze weer verkoopt aan een ander. Want dan heeft het materiaal dat in de verpakking gezeten heeft, veel invloed op andere gebruiksmogelijkheden. Een vat waar bijvoorbeeld azijnzuur in gezeten heeft, blijft hier na het spoelen toch altijd naar ruiken. Dat houdt in dat we bij aankoop van deze verpakkingen goed kijken of er ook weer een afzetmarkt voor is.’ Innovatie in zijn algemeenheid is voor SenS van groot belang, vertelt Buitenhuis: ‘Kijk alleen al naar water-, stroom- en gasverbruik waar we economischer en duurzamer mee om willen gaan. Het zoeken naar nieuwe oplossingen vind ik erg interessant.’
Bij EuroMouldings lag de uitdaging op een ander vlak, zo vertelt Wevers: ‘Wij hebben ervaring op moeten bouwen met de inzet van gerecyclede grondstoffen. Denk bijvoorbeeld aan het bijstellen van verhoudingen en machines of het signaleren van vervuiling. Ook voor onze medewerkers was en is het continu leren.’ Innovatieve maatregelen richten zich hier vooral op het verder verbeteren van de kwaliteit van de producten en het vergroten van het aandeel gerecyclede grondstoffen. ‘Zo zijn we al heel ver met het ontwikkelen van een drielaags fles. Hierbij worden de binnen- en buitenzijde gemaakt van virgin grondstoffen en het middendeel van recyclaat. Waarbij dit niet leidt tot een zwaarder product.’