Ambitieus familiebedrijf Rinos is innovatief en zet vol in op circulair ondernemen


Familiebedrijf Rinos uit Genemuiden gaat een mooi jaar tegemoet. In 2025 bestaat het bedrijf 100 jaar en neemt
de vijfde generatie het stokje over. Rinos was een van de eerste fabrikanten die kokosmatten machinaal wist te produceren. Nu, een eeuw later, is Rinos de enige overgebleven fabrikant van kokosmatten in Europa en gaan hun schoonlooptapijten en kokosmatten de hele wereld over. Toekomstbestendig ondernemen en duurzaamheid staan hoog in het vaandel bij Rinos. Om hier nog meer stappen in te kunnen zetten, klopten ze aan bij Kennispoort Regio Zwolle en namen ze een EDIH-assessment af.
Blijven innoveren
Sinds 1925 ontwikkelt en produceert Rinos kokosentreematten en schoonlooptapijt. Als specialist leveren ze wereldwijd hoogwaardige matten aan groothandels, distributeurs en A-merk tapijtlabels. Zij verspreiden deze producten naar kantoren, winkels, hotels, musea, ziekenhuizen en projectinrichters. ‘Elke mat lijkt hetzelfde. Toch zijn er grote verschillen. In vocht- en vuilabsorptie bijvoorbeeld. Wij doen hier intern onderzoek naar, we innoveren voortdurend en passen het toe zodra bewezen is dat het werkt’, vertelt Maarten Haagsma, Manager Technologie, Procesinnovatie en KAM bij Rinos.
Toekomstbestendig ondernemen
Rinos is dagelijks bezig met de toekomst. Haagsma: ‘Innoveren zit in onze genen, maar innovatie kun je niet afdwingen. Je moet er veel tijd in stoppen, maar je weet nooit zeker of het werkt en of je jouw investering eruit haalt.’ Die innovatieve drive heeft al meerdere productinnovaties opgeleverd zoals HydroTXTM, de textiele technologie die tot drie keer meer vocht opneemt tijdens de eerste stappen dan conventionele matten. Of Pura BackingTM, het voorlopige antwoord van Rinos op de toenemende vraag naar meer milieuvriendelijke en duurzame oplossingen. ‘Wat belangrijk is, als je wil innoveren gericht op de toekomst is dat je vooral jezelf moet blijven.
Je hebt een langetermijnvisie nodig die je ook deelt met anderen en je moet standvastig zijn als bedrijf,’ legt Haagsma uit.
Vouchers helpen bij uitdagingen
Een nieuwe generatie brengt ook nieuwe ideeën met zich mee. Haagsma: ‘We hebben veel ambitie, maar je kunt niet alles realiseren en we hebben niet altijd zelf de middelen of de kennis in huis. Daarom zijn we op zoek gegaan naar initiatieven die ons kunnen helpen.’ Rinos schreef zich in voor de digitaliseringsvoucher en circulariteitsvoucher Overijssel. Deze vouchers kunnen ze inzetten om tot € 20.000 euro aan subsidie aan te vragen om externe expertise in te huren. ‘We staan voor een aantal uitdagingen. In onze wereld zijn nieuwe materialen en plastics goedkoper dan duurzame en gerecyclede materialen. En die hogere prijs voor onze producten is niet iets waar veel van onze klanten voor willen betalen.’ Met de inzet van deze vouchers laat Rinos een onderzoek uitvoeren en zoeken ze de samenwerking met universiteiten op. ‘Het doel van het onderzoek is ”proof of principle” voor een nieuw materiaal dat geschikt is om te verwerken in onze kokosmatten’, vertelt Haagsma. Daarnaast zetten ze de voucher in voor een EDIH-assessment.
Aan de slag met digitaliseren en circulariteit
‘We willen veel, hebben stevige ambities, maar zijn op zoek naar focus en een blik van buiten. Dat was voor ons ook een van de redenen om een EDIH-assessment Smart Industry te laten afnemen’, vertelt Haagsma. Ilona Koomen, innovatieadviseur bij Kennispoort nam dit assessment samen met een collega af. Koomen: ‘Op basis van onze gesprekken en de uitkomsten van het assessment, gaven we aanbevelingen en handvatten op drie smart industry thema’s: Werkomgeving en Personeelsbeleid, Procesbeheersing en Kwaliteitsbeheersing en Prestatiebewaking. Ook gingen we meer de diepte in op het gebied van circulair en duurzaam ondernemen.’ Voor het assessment kozen ze bij Rinos ervoor om niet alleen het management aan te laten sluiten, maar juist ook medewerkers vanuit de gehele organisatie. Haagsma: ‘Zo kregen we een zo’n breed mogelijk beeld van waar we staan en waar we naartoe willen. Het assessment hielp ons echt met het krijgen van inzicht en het aanbrengen van focus. Nu weten we waar we mee aan de slag kunnen.’
De hulp van Kennispoort
De gesprekken met de adviseurs van Kennispoort hebben bij Rinos gezorgd voor meer focus. Door regelmatig contact kan Kennispoort nog meer betekenen. Haagsma: ‘Het is voor ons heel prettig om met deze adviseurs te sparren. Met een frisse blik kijken zij naar onze vraagstukken. Zo kregen we ook de tip om eens contact op te nemen met MoveDigi om te zien wat studenten van hogeschool Windesheim voor ons kunnen betekenen op het gebied van digitalisering. Ook bracht Kennispoort ons in contact met VEPA uit Hoogeveen. Een koploper op het gebied van duurzaam meubilair. Die contacten en het netwerk van Kennispoort dat ze met ons delen is heel waardevol.’
post_amount: 4
post_amount_origin: 3
Andere ondernemersverhalen die je misschien ook interessant vindt

Hoe omdenken heeft geleid tot succes bij AWL-Techniek
Piet Mosterd is voormalig directeur van AWL-Techniek. Hij stond aan de wieg van de doorstart van AWL nadat het in 1993 bijna ten onder...

Een circulair businessmodel voor Aebi Schmidt
Aebi Schmidt is voorloper op het gebied van nieuwe business modellen. Dat is opvallend bij een stabiel, van origine Zwitsers bedrijf....

3D printen bij Aeronamic: een innovatieve manier om de supply chain te versterken
Aeronamic specialiseert zich in het maken van complexe componenten voor nieuwbouw en onderhoud van systemen in de luchtvaart. Denk aan...
Wil je op de hoogte blijven, schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Meer weten over onze activiteiten?
Wij staan klaar om jouw ondernemersuitdagingen samen aan te pakken.
Laten we samenwerken!