Data en gedrag
‘Als het gaat om het gedrag van inwoners, kunnen we gemeenten met onze software interessante data aanleveren. We geven antwoord op vragen als: wanneer wordt er vooral gestort, wat is de mate van afvalscheiding, in welke wijken wordt het afval beter gescheiden? Door deze informatie te delen met haar inwoners, kan een gemeente proberen de kennis, houding en gedrag over afvalscheiding te beïnvloeden. Met als doel dat het afval beter gescheiden wordt. Met onze software kunnen deze data gekoppeld worden aan een online afvalwijzer app, waardoor de gebruiker zelf ook inzicht krijgt in zijn stortgedrag in vergelijking met anderen. Onze ambitie hierbij is dat wij willen bijdragen aan een betere leefomgeving. En we kunnen de data gebruiken om te benchmarken en vergelijkingen te maken tussen de mate van afvalscheiding in verschillende steden. Tussen Zwolle en Amsterdam of Barcelona bij wijze van spreken. Deze informatie kan deze gemeenten dan weer helpen bij het nemen van maatregelen om afval verder te reduceren.’
Anders aanbesteden
‘Wij willen maatschappelijk verantwoord en klimaatbewust ondernemen en een bijdrage leveren aan de CO2-reductie. Dat vraagt om aanpassing van ons businessmodel. Wij willen eigenaar blijven van onze producten, waarbij de klant onze producten niet meer koopt, maar gebruikt in combinatie met onze software en overige diensten. De gedachte hierachter is ingegeven door circulariteit. Wij voelen ons verantwoordelijk voor de producten die wij leveren en willen ze, aan het eind van de gebruiksfase, terug kunnen nemen om zo onderdelen te hergebruiken. Waarmee bij wijze van spreken onze afvalcontainers zelf geen afval vormen. We zien wel dat we daarin met onze klanten nog een hele weg te gaan hebben. In 90% van de gevallen hebben wij bij de levering van onze producten te maken met aanbestedingen. En de wijze van aanbesteden die we nu kennen, is er een waarbij de aanbesteding is ingericht op kopen. Met in het bestek zeer gedetailleerde specificaties over het product dat men af wil nemen. Terwijl wij in 30 jaar al 180.000 containers gebouwd en geleverd hebben. We hebben die kennis in huis. Daar zou de klant meer vertrouwen in moeten hebben. We moeten het samen met onze klanten hebben over functionaliteit, veiligheid, maatschappelijke effecten, hergebruik en over CO2-reductie. Want daar gaat het om. We verkopen niet alleen producten, we bieden een oplossing met bijbehorende diensten aan. Bijvoorbeeld in de vorm van een dienstverleningsovereenkomst voor bijvoorbeeld 15 tot 20 jaar. Wij zorgen er in deze periode voor dat een gemeente beschikt over een x-aantal afvalstortplekken, inclusief alle service die daar bij hoort. Zonder dat de gemeente eigenaar hoeft te worden van de afvalcontainer. Niet alleen ambtenaren moeten wennen aan deze andere manier van denken, ook de politiek zal hier een standpunt over moeten formuleren. Gelukkig is er wel gehoor voor onze ideeën.’