Showcases
 circulair

UZIN UTZ: van schoon en slim werken naar circulair werken

‘Mijn rol binnen UZIN UTZ is heel breed en verandert ook continu. Aanvankelijk betrof het vooral de registratie van wat we deden op het gebied van duurzaamheid, nu ben ik veel meer onderdeel van alles wat we doen. Al onze activiteiten hebben wel een link met duurzaam werken, dus daar word ik steeds meer bij betrokken. Wat dat betreft heb ik de leukste baan van Nederland.’ Aan het woord is Annette Schumer. Zij is sinds 2020 Manager Duurzaamheid bij UZIN UTZ Nederland bv. Na haar studie bedrijfseconomie begon zij als management consultant bij BDO CampsObers. Daarna volgden diverse andere functies waarin duurzaamheid vaak een rol speelde.

Totaalaanbieder van vloersystemen

‘UZIN UTZ is een totaalaanbieder van vloersystemen. Wij maken onderdeel uit van de UZIN UTZ Group, met het hoofdkantoor in Ulm, Duitsland. Wij leveren vanuit Haaksbergen verschillende producten. Al deze producten hebben iets te maken met vloeren. Zo verkopen we onder het merk Uzin producten en systemen voor het voorbereiden van de ondergrond en het leggen van alle soorten vloeren. Onder het merk Wolff leveren wij machines en gereedschappen voor het verwijderen en installeren van vloeren. We hebben het merk Pallmann voor het leggen, renoveren en onderhouden van parketvloeren, het merk Arturo voor kunsthars- en cementgebonden gietvloeren en het merk Codex voor het verwerken van tegels en natuursteen. Een deel van deze producten kopen we in binnen de Group, maar de lijmen, de ‘dunvloeibare’ producten zoals primers en alle Arturo producten produceren wij op onze locatie in Haaksbergen.’

CO2-neutraal produceren in een bijzonder gebouw

‘Binnen ons bedrijf onderscheiden we drie hoofdlijnen waarlangs we duurzaamheid vorm geven: het productieproces, de producten en de betrokkenheid van onze medewerkers. Sinds 2014 werken we vanuit onze nieuw gebouwde locatie aan de Bouwstraat in Haaksbergen. Een bijzonder gebouw met een sedumdak, regenwateropvang en -hergebruik, sensorgestuurde klimaatbeheersing en veel glas aan de noordzijde, zodat we optimaal profiteren van het daglicht. Wij produceren hier CO2-neutraal. We gebruiken geen gas en werken op 100% groene stroom. Wat bijzonder is, is dat onze CO2-emissie onafhankelijk is van ons productievolume. Voor CO2-neutraliteit is het belangrijk dat je groei en emissie van elkaar kunt loskoppelen. Dat doen we hier.’

Levenscyclusanalyse geeft inzicht

‘Niet alleen ons productieproces is duurzaam. Bij onze producten focussen we ook steeds meer op duurzame kwaliteiten ervan. Dat doen we aan de hand van levenscyclusanalyses. Daarmee kunnen we de milieukostenindicator berekenen, maar krijgen we ook inzicht in de impact, positief of negatief, van onze producten. Waar we voorheen een beetje moesten gokken, of op het onderbuikgevoel moesten afgaan, kunnen we nu in één oogopslag zien wat het effect van grondstoffen op de impact van een product is. Onze R&D afdeling kan dan ook heel gericht en gefocust met de impactverlaging van een product aan de slag.’

Medewerkers maken het verschil

‘Naast het productieproces en de producten, spelen onze medewerkers een heel belangrijke rol bij onze duurzame ambities. Als Manager Duurzaamheid kan ik wel van alles verzinnen, maar het zijn de medewerkers die het verschil maken. Het is de productiemedewerker die beslist in welke ton hij het afval gooit. Of de medewerker R&D die bepaalt welke grondstof wordt gebruikt. Ik kan daar niet altijd naast staan. Afgelopen jaar zijn we gestart met ons U-GROW project. Dat is een samenwerking tussen productie, HR en mijn afdeling met als thema’s duurzame procesverbetering, duurzame inzetbaarheid en duurzaamheid in het algemeen. We zijn gestart met een workshop voor alle medewerkers. Hierin hebben we gekeken naar wat duurzaamheid nu eigenlijk is. Wat betekent het voor je persoonlijke levenssfeer en voor UZIN UTZ? Verder hebben we ideeën geïnventariseerd. We hebben iedereen gevraagd wat het kleinste is dat we als bedrijf in zijn of haar optiek kunnen doen om onze duurzaamheid te verbeteren. Daar kwamen 244 ideeën uit voert. Hier hebben we de top 30 van meest genoemde ideeën uit gehaald. Die zijn voorgelegd aan het managementteam met de vragen: wat vinden jullie hiervan? Wat heeft volgens jullie prioriteit? Daar kwam een lijst met negentien ideeën uit. Hieruit konden alle medewerkers drie favorieten kiezen. En dat leidde dan weer tot een top vijf waarmee we aan de slag gaan: minder afval, papierloos werken, gezond naar pensioen, digitalisering en mechanisering en opleidingsmogelijkheden. Hier gaan we met het hele bedrijf aan werken, waarbij ik aandacht ga geven aan papierloos werken en vermindering van afval.’

Duurzaam werken vraagt om verdiepingsslag

‘Jaren geleden zijn we al begonnen met schoner en slimmer werken. Onze verpakkingen zijn daar een voorbeeld van. Zoals de bag-in-box waarin een deel van onze producten wordt aangeboden. Box leeg? Dan de inliner eruit halen en bij het restafval doen en de kartonnen box bij het oud papier. Ook bij de emmers die we gebruiken, hebben we stappen gezet. Eerst zijn we van virgin materiaal naar 50% PCR gegaan, inmiddels zitten we op 100% PCR emmers. Dan zou je kunnen denken: “We zijn er, onze producten zitten in emmers die helemaal gemaakt zijn van gerecycled materiaal!” Maar, die duurzame emmers verdwijnen vervolgens toch in de verbrandingsoven. Daarom zijn we nu een project gestart met onze leverancier om een verdiepingsslag te maken. We willen van schoon en slim werken naar circulair ondernemen. Waarbij de emmers weer worden ingenomen om ze daarna weer toe te passen in een nieuwe PCR emmer, voor onze producten.’

We lopen voor op Nederlandse klimaatdoelstellingen

‘Als ik kijk waar we nu staan, ben ik op zich tevreden. Onze CO2-footprint hebben we de afgelopen jaren sterk gereduceerd. We lopen zelfs iets voor op het schema van de Nederlandse klimaatdoelstellingen. We hebben inzicht in de impact van onze producten en daardoor ook handvaten om verbeteringen door te voeren. Maar we zijn er wat mij betreft nog niet. De afgelopen jaren hebben we de quick wins gerealiseerd, het laaghangende fruit is geoogst. Nu komen de elementaire onderwerpen aan bod, we komen daarmee bij de kern van ons bedrijf. De bedrijfsvoering, de productie, de recepturen van onze producten. Daar is nog grote winst te behalen. Maar dat kan ik niet alleen regelen, daar is het hele bedrijf voor nodig. Twee relatief simpele voorbeelden. Het eerste betreft de vermindering van afvalwater. Samen met onze technische dienst zijn we op leidingniveau aan het kijken hoe we afvalwater kunnen voorkomen: kunnen we het zodanig behandelen dat we het niet af hoeven te voeren maar kunnen hergebruiken. Een tweede voorbeeld gaat over mobiliteit. We verduurzamen het woon-werkverkeer door een fietsplan aan te bieden aan onze medewerkers. Ons streven is dat iedereen die binnen 10 kilometer van onze locatie woont, op de fiets naar het werk komt. En voor onze buitendienst kiezen we steeds vaker een elektrische auto. Lastiger wordt het bij de samenstelling van onze producten. Daar zitten jarenlange R&D-inspanningen achter. We kunnen niet zomaar grondstof A vervangen door grondstof B. Maar we zijn de mogelijkheden wel aan het onderzoeken. Dat is een project dat echt de kern van ons bedrijf raakt. Dit proces zal dan ook wel evenduren.’

Samenwerking in de keten is essentieel

‘Als het gaat om productontwikkeling is ketensamenwerking volgens mij essentieel. Wij streven naar een zo laag mogelijke impact van onze producten. Daarvoor is het van belang dat wij ook de levenscyclusinformatie van onze leveranciers ontvangen of daar toegang toe hebben. We merken dat dit nog in de kinderschoenen staat. Er wordt wel gewerkt met standaard levenscyclusinformatie, maar dat is voor ons niet specifiek genoeg. Wij willen weten waar we aan toe zijn, zodat we dat goed in onze productinformatie kunnen vertalen. Dat gaat goed komen, daar ben ik van overtuigd. Maar dit heeft nog wel even tijd nodig.’

Starten met kleine stapjes

‘Aan ondernemers die willen starten met circulair ondernemen, geef ik graag de tip om te starten met kleine stapjes. Die geven snel resultaat, daarmee houd je de aandacht van de medewerkers vast. Het

geeft energie om de volgende stap op te pakken. Leg ook aan alle medewerkers uit wat je doet, waarom je dat doet en maak duidelijk dat iedereen een bijdrage kan leveren. Zo maak je het hele bedrijf eigenaar van het project. Ga werken vanuit de uitnodiging om mee te werken, niet vanuit de overtuiging. Dat maakt het eenvoudiger, leuker en leidt sneller tot resultaten.’