We gaan in gesprek met Gerard van de Guchte, account director van Suplacon.
Suplacon
De focus van Suplacon richt zich steeds meer op afnemers in de hightech industrie, waar bedrijven hoogwaardige en technologisch geavanceerde producten ontwikkelen en produceren. Gerard benadrukt: "Doordat een belangrijk deel van onze omzet afkomstig is uit de hightech sector en naar verwachting alleen maar toeneemt, vereist dit een aangepaste werkwijze. Wij maken bijvoorbeeld behuizingen voor oogziekenhuizen, die cruciaal zijn voor oogchirurgie. Deze modules bevinden zich in operatiekamers en bevatten camera's en apparatuur waarmee oogoperaties worden uitgevoerd. Dit legt niet alleen hoge eisen op aan de maatvoering en de oppervlaktegesteldheid, maar ook aan onze medewerkers. Zij moeten ervoor zorgen dat elk product uniform is en geen afwijkingen vertoont. In het streven om als hoogwaardige producent van plaatwerk een cruciale leverancier te worden voor de 'kritische' machinebouwers in de hightech sector, is het mijn rol om de komende jaren de productie en het bedrijfsbureau te stroomlijnen, waardoor we als het ware het bedrijf kunnen remodelleren. Dit proces dient niet alleen om aan de hoge eisen van onze hightech klanten te voldoen, maar het biedt ook waardevolle leermomenten voor onze organisatie."
Digitalisering
Ondanks de vele ontwikkelingen die Suplacon al heeft verricht op het gebied van digitalisering, besloot Gerard het BOOST Smart Industry assessment af te nemen om tot nieuwe inzichten te komen. Samen met de innovatiemakelaars Ilona Koomen en Martijn Drost van Kennispoort Regio Zwolle doorliep Gerard de negen transformatiegebieden.
"We lopen voorop op het gebied van digitalisering. Toch waren we nieuwsgierig waar we nog in konden verbeteren, waar onze blinde vlekken liggen en om ons enthousiasme rondom digitalisering nog verder aan te wakkeren. Vanuit het BOOST Smart Industry assessment werd ons een uitgebreide scan beloofd, en die belofte is waargemaakt," aldus Gerard.
Suplacon werkt waar kan digitaal. De productie is, op de lasplekken na, volledig gedigitaliseerd. Alle benodigde informatie rondom een order is digitaal beschikbaar. Op vrijwel alle werkplekken zitten monitoren. Bovendien werken alle medewerkers zonder vaste werkplek met tablets in plaats van een computer. Het bedrijf maakt gebruik van een Enterprise Resource Planning (ERP)-pakket, maar de programma's op de tablet zijn zelf ontwikkeld door Suplacon om de mensen op de werkvloer te ondersteunen en op elk moment realtime informatie beschikbaar te hebben.
De keuze om deze software intern te ontwikkelen komt voort uit eenvoudige redenen: bestaande pakketten waren te beperkt in hun mogelijkheden en leverden niet de gewenste efficiency op de werkvloer. Een interessante bijwerking van het zelf ontwikkelen van maatwerkoplossingen is dat het de creativiteit van de medewerkers stimuleert. Ze zien wat er allemaal mogelijk is, ervaren direct het resultaat en dragen nu zelf oplossingen aan voor andere vraagstukken. Het nauw betrekken van ICT bij de productiemedewerkers draagt bij aan innovatie en motivatie binnen het bedrijf.