Online verbonden met klanten
Daarnaast werkt Peter ook met een aantal klanten in de Cloud samen, voor zowel de administratie, als verzendingen en het voorraadbeheer.
“Samen met onze klant Carebuilder heb ik de administratie geautomatiseerd. Carebuilder is een zorgdienstverlener waar wij verschillende van hun alarmsystemen voor samenstellen. In onze gedeelde online omgeving registreren wij onder ander de unieke chipcode van hun add on box. Deze wordt toegevoegd aan bijvoorbeeld plassensoren. Op de printplaten moet firmware worden geplaatst. Nu kan ook de unieke chipcode worden uitgelezen. Na het testen van de werking registreer ik de chipcode van de printplaat in de online omgeving, zodat hij vanaf dat moment gevolgd kan worden vanuit de voorraad naar de levering van de afnemer. Zo weet je in het hele proces precies waar het product is en wat ermee gebeurd.”
Ook hebben ze de registratie van verzendingen gedigitaliseerd. In de gedeelde omgeving wordt bijgehouden wat er weggestuurd moet worden. De klant geeft dit aan en Peter krijgt een signaal dat hij iets moet versturen en waar naartoe. Zo kan hij de verzending verzorgen en registreren dat het product is verzonden naar de klant. “De volgende stap zou zijn om met een barcode scanner te werken, vult Peter hierop aan, “maar de vraag is daarmee wel, of je dit doet omdat het een leuke gadget is, of dat het ook echt iets oplevert. Dat heeft weer met het aantal oplagen te maken die moeten bepalen of het lucratief is.”
Aan de slag met de volgende stap
Peter loopt er in het zetten van de volgende digitaliseringstappen helaas regelmatig tegenaan dat veel digitaliseringsactiviteiten gericht zijn op de grote partijen. “Zo was ik deelnemer bij Fieldlab Flexible manufaturing. Ik stond daar als kleine jongen tussen de grote partijen wat ook wel een mooi gevoel geeft, en hoopte hier kennis en ervaring uit te kunnen wisselen. Maar helaas heb ik hier niet veel kunnen inbrengen of ophalen. De projecten die zij deden waren te groot voor mij en mijn voorstel om de cobot die ik in de werkplaats heb staan in te zetten als praktijkvoorbeeld werd te klein bevonden.” En met deze cobot wil Peter juist graag zijn volgende digitaliseringstap zetten.
Werken met een cobot
De cobot is aangeschaft in de tijd dat hij nog in Zevenaar gevestigd was en een klant had waarvoor papier gestanst moest worden. “De cobot zou de stans bedienen. Het papier onder de stans leggen zodat de cobot het papier kon stansen. In het begin had de cobot nog geen 100 % betrouwbaarheid waardoor de instellingen en zuigers moest worden aangepast. Toen dat eenmaal goed ging, kwamen er een aantal zaken tussendoor om opgelost te worden en dan loop je er tegenaan dat er veel tijd in gaat zitten om de instellingen goed te krijgen en moet je de afweging maken of de tijd die hierin gaat zitten wel opweegt tegen de marges. Want er wordt vaak gewerkt met kleine series.”