Ver gevorderd met digitalisering
Medewerkers met tablets, vrijwel papierloos werken: VMT Companies is ver met digitalisering. ‘Dat hebben we te danken aan het feit dat we hier al 11 jaar actief mee bezig zijn’, vertelt Van der Kraats. ‘Maar, digitalisering leidt niet per se tot een optimaal proces. Op sommige punten zijn we toe zijn aan het optimaliseren van de processen. Daar zijn we wat in achter gebleven.’ Onderdeel van de digitalisering bij VMT Companies is de koppeling van een CAD-programma aan het ERP pakket. Hierdoor is er op het gebied van calculatie en werkvoorbereiding veel geautomatiseerd. Net zoals de aansturing van diverse machines, voorraadbeheer en planning van de productie.
Assessment biedt inzichten
Hoewel VMT ver is met digitalisering en automatisering, heeft het bedrijf naar aanleiding van een suggestie van Jan Willem Vos van RCT Gelderland deelgenomen aan het Smart Industry Assessment. Van der Kraats: ‘Dat je veel geautomatiseerd hebt, wil niet zeggen dat daarmee alles perfect verloopt. Het doel van onze deelname was om antwoord te krijgen op de vraag of we de goede stappen aan het zetten zijn. Klopt wat we nu doen, met wat we willen bereiken en zo nee, wat moeten we dan anders doen?’ Een van de aandachtspunten die uit het assessment naar voren kwam, was machineonderhoud. ‘Dat had bij ons niet de hoogste prioriteit, toch zeker niet als ik het vergelijk met de aandacht die we hebben voor digitalisering.
Daar hebben we actie op ondernemen door preventief onderhoud in te plannen en de registratie van stilstand-storingen en onderhoud te verbeteren.’ Een andere aanbeveling die uit het assessment kwam, was om meer te doen met de data die VMT verzamelt tijdens het productieproces. ‘We meten veel, maar met de gegevens die we daarmee verzamelen, doen we niet genoeg. Door structureel meer informatie uit de gegevens te halen en daar ook wat mee te doen, kunnen we de kwaliteit van het proces verder verbeteren. En dan gaat het over zaken als verminderde doorlooptijden en afkeur. De kwaliteit van het eindproduct voor de klant is goed, maar binnen ons eigen proces kunnen we nog slimme stappen zetten. Als we data die we verzamelen beter koppelen aan bijvoorbeeld afkeurregistratie, kunnen we pro- actiever opereren en voorkomen dat dit bij nieuwe producten ook voorkomt.’ Aan het assessment hebben zes medewerkers van VMT meegedaan. De uitkomsten waren voor Van der Kraats en het team duidelijk. ‘Het gaf echt een goed beeld van waar we nu staan, ook in vergelijking met anderen. Zo bleek dat we verder zijn met digitaliseren dan we dachten. Die indruk is verder versterkt tijdens bedrijfsbezoeken die we in het kader van het assessment gemaakt hebben.’
Digitalisering geaccepteerd
Om een vervolg te geven aan de aanbevelingen die uit het assessment gekomen zijn, heeft VMT extra menskracht in gezet. Zo is er een procesplanner aangesteld. Die houdt zich voornamelijk bezig met de aansturing van de procesplanning en niet direct met de dagelijkse planning op zich. Daarnaast merkt Van der Kraats op dat het een voordeel is dat de medewerkers gewend zijn om digitaal te werken. ‘We hebben in de afgelopen elf jaar alle weerstand wel overwonnen en een digitale cultuur ontwikkeld. We zien dat nieuwe medewerkers bij ons ook heel snel zelfstandig kunnen werken. Door het werken met de tablet is alles erg duidelijk en snel leerbaar. En weet je iets niet: dan vraag je het aan een collega. Wat je ook ziet, is dat bijvoorbeeld nieuwe software direct wordt gebruikt. Ik hoor niemand meer zeggen: “Wat doe ik dan met mijn spreadsheet in Excel?” Die fase hebben we al gehad.’
Samenwerken
‘We geven de digitalisering ook vorm in onze samenwerking met leveranciers en klanten. Neem als voorbeeld MCB Nederland, onder andere leverancier van stalen platen. We bestellen digitaal vanuit ons eigen ERP-systeem. We krijgen online bevestiging van het moment van leveren. Als de levering binnenkomt, worden de productlabels gescand, waarmee de producten direct aan onze voorraad worden toegevoegd, inclusief magazijnlocatie. Op deze manier willen we met meer leveranciers en klanten gaan samenwerken. Het scheelt aan beide zijden tijd. Alleen gaat het nog wel even duren voor we dat met meer relaties gerealiseerd hebben. Niet alle ERP-systemen zijn eenvoudig te koppelen. En dat vraagt dan weer maatwerk. Dat is nog wel een uitdaging.’
Inspiratie bij collega’s
Een andere aanbeveling uit het assessment was om te kijken hoe andere bedrijven, eventueel uit andere branches, bezig zijn met digitalisering en kwaliteitszorg. Daarvoor gaan Van der Kraats en zijn collega’s op bezoek bij Oostendorp Apparatenbouw in Tiel. ‘Zij zijn geïnteresseerd in digitalisering en de wijze waarop wij dat hebben aangepakt, wij horen graag meer over hun kwaliteitsbeheersing. Zij maken onder andere onderdelen voor boorplatforms en krijgen bijna bij elke order een audit. Hun kwaliteitsbewaking ligt op een erg hoog niveau. Het is heel inspirerend om bij een bedrijf dat actief is in een andere sector op bezoek te gaan en kennis uit te wisselen.’ Het contact is tot stand gekomen door de hulp van Jan Willem Vos van RCT. ‘De ondersteuning die we van hem krijgen, is een toegevoegde waarde voor het assessment. Hij gaat actief op zoek naar de juiste bedrijven, zodat er een goede match te maken valt.’
Perron038
Ook een bezoek aan Perron038 in Zwolle was erg inspirerend. ‘De wijze waarop hier gewerkt aan technologie, spreekt me erg aan. Denk aan methodiekmetingen, kwaliteitsmetingen, de ontwikkeling van nieuwe productiemethoden en de mogelijkheden om te testen. Ze gebruiken daar bijvoorbeeld een camera om opnames te maken van een productietest. Gelet op de prijs en de frequentie waarin wij deze zouden gebruiken, zullen wij zo’n camera nooit aanschaffen en veel andere bedrijven ook niet. Maar door samen te werken en zo’n toepassing te delen, is deze daardoor voor meer partijen beschikbaar. Dat ook het onderwijs betrokken is bij Perron038 maakt het extra interessant.’