In een digitale fabriek zijn interne informatiestromen digitaal verbonden, zijn processen zo veel mogelijk geautomatiseerd en kunnen producten, processen en apparatuur digitaal gemonitord, bij- en aangestuurd worden. Bijvoorbeeld door middel van een digital twin, simulatie of augmented en virtual reality. In een digitale fabriek worden data-analyse en artificiële intelligentie (AI) ingezet om de kwaliteit en leverprestatie te maximaliseren en om zo duurzaam en kostenefficiënt mogelijk te opereren.
Door verbinding van informatiestromen kunnen werkprocessen binnen een fabriek verticaal verbonden en geoptimaliseerd worden. Zo kunnen productieprocessen en producten in een vroeg stadium van ontwikkeling op elkaar afgestemd worden, door te testen met simulatiemodellen. Anderzijds kunnen productieprocessen steeds verder verduurzaamd en geoptimaliseerd worden door gebruik te maken en te leren van data die geregistreerd wordt tijdens het productieproces. Data die ontsloten kan worden door middel van een digital twin, kan bijvoorbeeld inzicht geven in de staat van onderhoud en de prestatie van productieapparatuur en -instrumenten en in de cyclus- en doorlooptijden en het uitvalpercentage. Maar bijvoorbeeld ook in het energieverbruik en de afvalstromen binnen het productieproces. Binnen een digitale fabriek zijn ook de secundaire werkprocessen vergaand gedigitaliseerd en geautomatiseerd. De orderstroom, van klantaanvraag tot en met facturatie, kan bijvoorbeeld door middel van workflow management of robotic proces automation (RPA) technologie vergaand gedigitaliseerd en/of geautomatiseerd worden. Klant- en orderinformatie is zodoende voor alle afdelingen binnen de organisatie digitaal inzichtelijk. De productieplanning en voorraadniveaus worden automatisch bijgewerkt en bijgestuurd, inkooporders, productieorders en pick- en verzendopdrachten worden automatisch aangestuurd. De klant wordt automatisch geüpdatet over de status van de order, de factuur wordt automatisch verzonden wanneer het product verzonden en/of geleverd is en de betaling wordt automatisch opgevolgd en na ontvangst gekoppeld aan de juiste factuur.
Door de ontsluiting van product- en procesdata en data uit productieapparatuur en daarnaast de connectiviteitsoplossingen ontstaat een digitale versie van de fabriek. Deze digitale werkelijkheid geeft real-time inzicht en kan gebruikt worden om de fysieke fabriek digitaal aan en bij te sturen, te optimaliseren en te monitoren.
Digitaal verbonden ketens
In een digitale keten zijn bedrijven in de hele waardeketen van toeleveranciers, dienstverleners en klanten digitaal verbonden en wordt data uitgewisseld dankzij gekoppelde IT-systemen volgens internationale standaarden.
Offertes, tekeningen, orders, transportinformatie, rekeningen, productie- en kwaliteitsdata vanuit machines en sensoren zijn digitaal. Deze digitale informatie wordt in overeenstemming met open industrie-standaarden veilig uitgewisseld.
De uitdaging is om over een gehele waardeketen tot een optimale inzet van middelen (minder kosten, sneller en foutloos leveren) van offerte tot levering/betaling te komen. En daarmee ook inzicht in de prestaties van alle spelers in de waardeketen.