smart
industry

Digitale fabriek

In een digitale fabriek zijn interne informatiestromen digitaal verbonden, zijn processen zo veel mogelijk geautomatiseerd en kunnen producten, processen en apparatuur digitaal gemonitord, bij- en aangestuurd worden. Bijvoorbeeld door middel van een digital twin, simulatie of augmented en virtual reality. In een digitale fabriek worden data-analyse en artificiële intelligentie (AI) ingezet om de kwaliteit en leverprestatie te maximaliseren en om zo duurzaam en kostenefficiënt mogelijk te opereren.

Door verbinding van informatiestromen kunnen werkprocessen binnen een fabriek verticaal verbonden en geoptimaliseerd worden. Zo kunnen productieprocessen en producten in een vroeg stadium van ontwikkeling op elkaar afgestemd worden, door te testen met simulatiemodellen. Anderzijds kunnen productieprocessen steeds verder verduurzaamd en geoptimaliseerd worden door gebruik te maken en te leren van data die geregistreerd wordt tijdens het productieproces. Data die ontsloten kan worden door middel van een digital twin, kan bijvoorbeeld inzicht geven in de staat van onderhoud en de prestatie van productieapparatuur en -instrumenten en in de cyclus- en doorlooptijden en het uitvalpercentage. Maar bijvoorbeeld ook in het energieverbruik en de afvalstromen binnen het productieproces. Binnen een digitale fabriek zijn ook de secundaire werkprocessen vergaand gedigitaliseerd en geautomatiseerd. De orderstroom, van klantaanvraag tot en met facturatie, kan bijvoorbeeld door middel van workflow management of robotic proces automation (RPA) technologie vergaand gedigitaliseerd en/of geautomatiseerd worden. Klant- en orderinformatie is zodoende voor alle afdelingen binnen de organisatie digitaal inzichtelijk. De productieplanning en voorraadniveaus worden automatisch bijgewerkt en bijgestuurd, inkooporders, productieorders en pick- en verzendopdrachten worden automatisch aangestuurd. De klant wordt automatisch geüpdatet over de status van de order, de factuur wordt automatisch verzonden wanneer het product verzonden en/of geleverd is en de betaling wordt automatisch opgevolgd en na ontvangst gekoppeld aan de juiste factuur.

Door de ontsluiting van product- en procesdata en data uit productieapparatuur en daarnaast de connectiviteitsoplossingen ontstaat een digitale versie van de fabriek. Deze digitale werkelijkheid geeft real-time inzicht en kan gebruikt worden om de fysieke fabriek digitaal aan en bij te sturen, te optimaliseren en te monitoren.

Digitaal verbonden ketens

In een digitale keten zijn bedrijven in de hele waardeketen van toeleveranciers, dienstverleners en klanten digitaal verbonden en wordt data uitgewisseld dankzij gekoppelde IT-systemen volgens internationale standaarden.

Offertes, tekeningen, orders, transportinformatie, rekeningen, productie- en kwaliteitsdata vanuit machines en sensoren zijn digitaal. Deze digitale informatie wordt in overeenstemming met open industrie-standaarden veilig uitgewisseld.

De uitdaging is om over een gehele waardeketen tot een optimale inzet van middelen (minder kosten, sneller en foutloos leveren) van offerte tot levering/betaling te komen. En daarmee ook inzicht in de prestaties van alle spelers in de waardeketen.

Digitale fabriek in de praktijk

Auping werkt nu nog met een ERP-systeem waarbinnen alle functionaliteiten zouden moeten passen. Het gaat dan over functionaliteit gericht op HR, verkoop, CRM, data-management, orderentry, finance en productieplanning. Maar het bedrijf geeft aan dat dit steeds lastiger wordt. Auping maakt daarom een beweging waarbij het ERP-denken wordt losgelaten en er overgegaan wordt naar een model met middleware systeemsoftware. Aan dit cloudbased platform kunnen per functionaliteit modules vast- of losgekoppeld worden. Als er dus in één van de functionaliteiten wat verandert, heeft Auping geen totaal nieuw platform nodig, want alles is modulair gekoppeld. Dit maakt de organisatie veel wendbaarder. Auping zit nu nog in de fase van definiëren en ontwikkelen en gaat in 2024 over op de nieuwe inrichting van de digitale fabriek.

‘Bij ons is digitalisering de fundering waar alles op is gebouwd. Zonder digitalisering geen offertes, planning, productie of facturen. Dus ook geen klanten en geen bestaansrecht.’ (Frank Gelen, COO 247TailorSteel) In 2010 ontwikkelde 247TailorSteel het toen gebruikte offerteprogramma door tot een internetportaal voor 2D-lasersnijden. Klanten kunnen vanaf dat moment digitaal bestellen. De software is in de jaren daarna verder verfijnd en in 2015 heeft 247TailorSteel de online assistent Sophia® (Sophisticated Intelligent Analyzer) in gebruik genomen. Hiermee is het ook mogelijk om 3D-tekeningen te uploaden en bestellen. De klant bestelt hiermee eenvoudig en snel de benodigde metalen maatwerkproducten. Dat kan 24 uur per dag, zeven dagen per week. De toepassing werkt met kunstmatige intelligentie, waaruit de productie en logistiek worden aangestuurd. De klant krijgt niet alleen direct een offerte, maar het systeem doet ook direct een maakbaarheidsanalyse. Ook zorgt Sophia® voor een groot stuk van de werkvoorbereiding. In 97% van de aanvragen kan de opdracht direct na een akkoord op de offerte in productie. Daarnaast verwerkt 247TailorSteel de actuele inkoopprijzen in Sophia® waardoor de (offerte)prijzen ook altijd up-to-date zijn. Daarnaast beschikt de toepassing over nesting software. Die bekijkt op welke locatie de productie het beste ingepland kan worden, daarbij tot op zekere hoogte rekening houdend met de vestigingsplaats van de besteller.

247TailorSteel heeft door de ontwikkeling van Sophia® zicht en grip gekregen op de orderstroom en kan daarnaast de fabrieken digitaal aansturen.

Van Raam zet digitalisering in om geleidelijk aan een Industrie 4.0 data-gedreven organisatie worden, die flexibel en wendbaar is. Digitalisering vormt dan ook een rode draad in de bedrijfsvoering bij Van Raam. Het bedrijf heeft een eigen visie ontwikkeld op het digitale landschap binnen de organisatie. Centraal in het digitale landschap van Van Raam staat een knooppunt, met daaromheen alle applicaties voor zaken als marketing, verkoop, financiën, productie en productontwikkeling. De verschillende applicaties zijn gekozen op basis van best passende functionaliteit voor Van Raam (best-of-breed). Zo gebruikt Van Raam onder andere ERP-software voor de financiële transacties, wordt er een aparte warehouse management applicatie geïmplementeerd, wordt er gebruik gemaakt van een product life cycle pakket en heeft het bedrijf een eigen shopfloor toepassing ontwikkeld. Door middel van middleware systeemsoftware worden de applicaties, waar nodig, met elkaar verbonden en wordt data ontsloten in specifieke databases. Dit digitale landschap binnen de organisatie zorgt voor verbinding tussen de verschillende functionaliteiten en binnen de orderstromen.