Nieuws & Blogs
 robotics

EDIH-assessment brengt Zwolse groothandelaar/importeur waardevolle inzichten op het gebied van digitale en technologische innovaties

Het gaat uitstekend met Leeuwtechniek, de Zwolse groothandelaar/importeur van hydraulische en pneumatische producten en onderdeel van het tevens Zwolse familiebedrijf O. de Leeuw Groep. Het A-status-assortiment is indrukwekkend, de aanwezige kennis is meer dan up-to-date, het bedrijfssysteem is verregaand geautomatiseerd en de dienstverlening ligt op een hoog niveau. Met als gevolg dat het klantenbestand ruim 600 afnemers door heel Nederland telt en het bedrijf in 2022 een mooie omzetstijging behaalt. En tóch zijn er nog verschillende kansen en verbeterpunten, zo ontdekt general manager Jeroen Horst tijdens het EDIH Smart Industry-assessment van BOOST Smart Industry en Kennispoort Regio Zwolle. ‘Het onderzoek bracht ons een helder inzicht in waar we als organisatie staan en hoe we, met behulp van digitale en technologische innovaties, voorop kunnen blijven lopen.’

 

‘Hydrauliek en pneumatiek laten zich wat moeilijk uitleggen. Ik vertel altijd dat onze slangen, koppelingen, kranen en buizen de bewegingen in bijvoorbeeld graafmachines, shovels, vuilniswagens, aardappel- en bietenrooiers, maar ook olieplatforms en luxejachten mede mogelijk maken. Voor een outsider zijn onze producten misschien niet zo sexy, maar ze leveren wel een belangrijke bijdrage op heel veel gebieden.’ Aan het woord is Jeroen Horst, general manager bij Leeuwtechniek dat in 1969 in Zwolle is opgericht. ‘Tot zo’n vijftien jaar geleden was dit bedrijf een echte dozenschuiver. We kochten hydraulische en pneumatische producten in en verkochten ze met een reguliere winstmarge. Maar omdat we te veel vasthielden aan dit “groothandelsprincipe” en niet goed luisterden naar de wensen van de klant, kwamen we achter te liggen op onze concurrenten. We besloten het roer om te gooien.’

Klantvraag als uitgangspunt

Waar Leeuwtechniek tot dat moment vaak nog een “nee” verkoopt als een klant een bepaalde ongebruikelijke vraag of wens neerlegt, besluit het bedrijf deze cultuur 180 graden om te draaien. Als collectief bepalen ze of een klantvraag met “ja” kan worden beantwoord. ‘In de praktijk kwam dit erop neer dat we vaak een klantwens als leertraject gebruikte en doorvoerden in onze werkwijze’, aldus Jeroen. ‘Het voordeel daarvan was dat we als bedrijf prachtige stappen maakten op het gebied van snelheid van leveren, de uitbreiding van ons assortiment en onze dienstverlening. Daarnaast gingen we voor onze klanten producten op maat maken of assembleren. “Ja” zeggen werd als het ware onze “way of life” en daardoor konden we echt een toegevoegde waarde bieden.’

Van traditioneel naar vooruitstrevend

In de loop der jaren wordt deze toegevoegde waarde steeds verder uitgebreid, zo vertelt Jeroen. ‘Ons assortiment is in vijftien jaar tijd gegroeid van 9.000 naar 26.500 artikelen. Onze zestien medewerkers leren elke dag bij en zijn daardoor stuk voor stuk echte vakspecialisten die het leuk vinden om hun kennis in te zetten bij het beantwoorden van een klantvraag. Bovendien hebben we ons bedrijfssysteem verregaand geautomatiseerd en gedigitaliseerd. Zo kunnen klanten 24 uur per dag via een scanner, telefoon of inkoopprogramma producten in onze webshop bestellen. Gebeurt dit voor 17.00 uur, dan ligt het gewenste product de volgende ochtend bij de klant, mede dankzij ons geautomatiseerde warehouse. Dankzij deze stappen werkten we ons vanuit de achterhoede op naar de voorhoede en zijn we in plaats van een traditionele groothandel/importeur een vooruitstrevend bedrijf. We voeren continu innovaties door!’

Contact met Kennispoort

Dankzij één van die innovaties komt Leeuwtechniek in 2023 in contact met BOOST Smart Industry en Kennispoort, aldus Jeroen. ‘Binnen ons bedrijf worstelden we met een concreet automatiseringsvraagstuk op het gebied van assemblage. Klanten kunnen bij ons kiezen uit zo’n 150 hydrauliekslangtypes, waaraan we zowel aan de linkerkant als de rechterkant ruim 2.500 koppelingstypes kunnen bevestigen. Logischerwijs is dit zeer arbeidsintensief en is seriewerk niet mogelijk. Wij vroegen innovatieadviseur Roy van Enkhuizen van Kennispoort om mee te denken over de vraag of, en zo ja hoe we dit proces zouden kunnen vereenvoudigen, waarbij het eindresultaat dezelfde kwaliteit behoudt. We werden al snel in contact gebracht met een aantal mentoren en studenten werktuigbouwkunde en elektrotechniek van hogeschool Windesheim, die de benodigde kennis voor ons gaan achterhalen.’

De voordelen van het EDIH-assessment

Vanzelfsprekend is Jeroen blij met de hulp die hij krijgt bij de beantwoording van het automatiseringsvraagstuk. ‘Maar ik was minstens zo blij toen innovatieadviseur Ilona Koomen mij vertelde dat Kennispoort een EDIH (Europese Digitale Innovatie Hubs)-assessment in samenwerking met BOOST Smart Industry voor Leeuwtechniek kon uitvoeren. Aan de hand van dit onderzoek stellen we samen vast waar ons bedrijf staat op het gebied van digitale en technologische innovaties en hoe we beoogde ambities kunnen realiseren. Vanuit onze bedrijfscultuur zei ik natuurlijk “ja” tegen deze mogelijkheid. Samen met een multidisciplinair team van collega’s beantwoordde ik vragen over negen transformaties en achttien bedrijfscompetenties, variërend van ons verdienmodel en cyber security tot kwaliteitscontroles, procesbeheersing en duurzaamheid. De antwoorden op deze vragen toonden ons op welk niveau we digitale en technologische innovaties op dit moment inzetten en welke kansen en verbeterpunten er nog liggen.’

Digitale en technologische kansen en verbeterpunten

Een van de vragen uit het EDIH-assessment luidt: zijn alle machines in je bedrijf opgenomen in het digitale bedrijfsnetwerk? Een vraag waar Jeroen en zijn collega’s nooit stil bij hadden gestaan, zo geeft hij toe. ‘Onze eerste gedachte was: is dat nodig dan? Tot dan toe werkten onze pers- en snijmachines en onze testbank “standalone”. In onze ogen ging dat prima. Maar als je ze simpelweg met een kabel met je systeem verbindt, kun je ze real time updaten en data invoeren. Daardoor neemt de kans op fouten af en is het niet meer nodig om met een usb-stick alle machines langs te gaan. Zo’n simpele vraag is dus eigenlijk heel belangrijk. Mede dankzij dit inzicht cancelden we de bestelling van een nieuwe snijmachine en wachtten we totdat de nieuwe versie op de markt kwam die wel in ons digitale netwerk kan worden opgenomen. Bijkomend voordeel van het EDIH-assessment is dat Ilona ons wees op het bestaan van een subsidieregeling voor digitalisering en circulaire bedrijfsvoering. Kennispoort hielp ons ook bij de subsidieaanvraag voor deze machine bij provincie Overijssel. Met succes. De bijdrage bedraagt 10% procent van de kosten van de snijmachine en dat is een fijne steun in de rug.’

Het belang van big data

Zelf noemt Jeroen de voorgaande verbeterpunten “laaghangend fruit”, oftewel zaken die snel doorgevoerd kunnen worden en een positief effect hebben. Een grotere uitdaging vormt de inzet van big data binnen Leeuwtechniek. ‘Binnen ons bedrijf verzamelen we enorm veel data over de producten uit ons assortiment, over de assemblageproducten die we zelf maken en natuurlijk over onze klanten en de producten die ze bij ons afnemen. Deze big data willen en kunnen we inzetten om ons bedrijfsproces verder te verbeteren. Zo gaan we gebruik maken van Microsoft Power BI (business information), een tool waarmee we onze data om kunnen zetten in waardevolle strategische informatie waarop we onze beslissingen kunnen baseren. Dat geldt niet alleen voor onze in- en verkoop, maar ook voor de administratie, het magazijn en het productie- en procesbeheer. Dankzij big data kunnen we vraagstukken in de toekomst steeds eenvoudiger concreet maken. Het stelt ons in staat om zowel intern als richting de markt sneller bij te sturen. En zo blijven we actief in de voorhoede in onze branche.’

Wil jij ook aan de slag met digitaliseren?

Heb je net als Jeroen interesse in een EDIH-assessment? Kijk dan hier voor meer informatie en neem contact met ons op.

EDIH BOOST Robotics ondersteunt bedrijven uit Gelderland en Overijssel bij het verbeteren van bedrijfs/productieprocessen, producten of diensten met behulp van digitale technologieën.

Kennispoort Regio Zwolle
Origineel bericht van Kennispoort Regio Zwolle