smart
industry

Digitale ketens

In een digitale keten zijn bedrijven in de hele waardeketen van toeleveranciers, dienstverleners en klanten digitaal verbonden en wordt data uitgewisseld dankzij gekoppelde IT-systemen volgens internationale standaarden.

Offertes, tekeningen, orders, transportinformatie, rekeningen, productie- en kwaliteitsdata vanuit machines en sensoren zijn digitaal. Deze digitale informatie wordt in overeenstemming met open industrie-standaarden veilig uitgewisseld.

De uitdaging is om over een gehele waardeketen tot een optimale inzet van middelen (minder kosten, sneller en foutloos leveren) van offerte tot levering/betaling te komen. En daarmee ook inzicht in de prestaties van alle spelers in de waardeketen.

Waar de digitale fabriek vooral zorgt voor verticale verbinding en integratie, worden binnen digitale ketens horizontale connecties gelegd. Binnen de digitale keten zijn alle informatie- en geldstromen en de processen gerelateerd aan de productstromen tussen de verschillende organisaties in de waardenketen, gedigitaliseerd en vergaand geautomatiseerd. Klanten, retailers, logistiek dienstverleners, fabrikanten, leveranciers, autoriteiten en overige instanties binnen de keten zijn digitaal verbonden en/of geïntegreerd, met als gezamenlijk doel om een zo kostenefficiënt en/of duurzaam mogelijke waardeketen te creëren. Zowel voor de partij als individu als voor de keten als geheel.

Business intelligence software, geavanceerde data-analyse, artificiële intelligentie (AI), cloud technologie en ontwikkelingen op het gebied van cyber-security maken een steeds betere integratie tussen ketenpartners mogelijk. Hierdoor kan vraag en aanbod actueel op elkaar afgestemd worden. Consumenten en zakelijke klanten kunnen via een cloudbased of onlineplatform orders plaatsen, vraagvoorspellingen delen en betalingen afhandelen. Leveranciers, logistiek dienstverleners en producenten die toegang hebben tot, of geïntegreerd zijn met de voorraadsystemen van hun klanten, kunnen voorraadstromen optimaliseren en toeleveringen automatiseren. Logistiek dienstverleners of bedrijven met eigen logistieke middelen kunnen, door gebruik te maken van netwerk planningssystemen, optimale bevoorradings- en leveringsroutes plannen en automatiseren. Daarnaast biedt het delen van vraag- en aanboddata binnen de gehele keten mogelijkheden om, door middel van geavanceerde data-analyse en artificiële intelligentie (AI), productstromen zo kostenefficiënt en duurzaam mogelijk op elkaar af te stemmen.

Ook data gedeeld vanuit slimme producten is waardevol voor de verschillende partijen binnen de keten. Zo kan locatiedata gebruikt worden om het product actueel te volgen en traceren en kan omgevingsdata (bijvoorbeeld temperatuur en luchtvochtigheid) gebruikt worden om de conditie van het product te bepalen. Deze informatie kan door de verschillende partijen binnen de keten vervolgens ingezet worden om beslissingen te nemen aangaande kostenefficiëntie en duurzaamheid.

Digitale ketens in de praktijk

Bijna alle klanten komen bij 247TailorSteel binnen via de digitale voordeur, zelden of nooit via de voordeur van één van de fysieke locaties. Door een volledig geïntegreerd internetportaal kunnen klanten 24/7 offertes aanvragen die automatisch vertaald worden in productieopdrachten, een geoptimaliseerde productieplanning, inkooporders en leveringen.

Nooteboom heeft de eerste stappen op het gebied van ketendigitalisering gezet. Het bedrijf is in gesprek met toeleveranciers om haar toekomstplannen te bespreken. Nooteboom merkt echter dat zowel toeleveranciers als klanten nog maar in beperkte mate bezig zijn met of behoefte hebben aan digitalisering. Dit terwijl het bedrijf wel kansen ziet als het gaat om bijvoorbeeld preventief onderhoud van trailers en productontwikkeling. Nooteboom ziet het dan ook als gezamenlijk belang om binnen de keten digitaal samen te werken om de klant zo goed mogelijk te blijven helpen en is voornemens hier verdere stappen in te zetten.

Auping transformeert steeds meer naar een digitale manier van werken, zowel intern als extern, met toeleveranciers, dealers en afnemers. Het bedrijf kijkt hierbij naar de hele keten. Zo kan de consument via de webshop rechtstreeks bij Auping bestellen. Met de configurator op de site kan de consument een bed of matras naar eigen wens samenstellen. Auping heeft hierbij de wens om dit front-end systeem te verbinden met de verschillende systemen en processen binnen de organisatie. Zo kan alle relevante data niet alleen intern, maar ook extern sneller beschikbaar gemaakt worden. Auping heeft gesprekssessies gehad met consumenten, dealers en leveranciers. Daarin hebben de verschillende partijen gesproken over de huidige stand van zaken en de verwachtingen voor de toekomst en over hoe Auping daar op aan kan sluiten. Auping verwacht bijvoorbeeld ook met leveranciers digitaal te kunnen communiceren. Het bedrijf heeft het dan over het bestellen, afgeven van levertijden en factureren. Alles geautomatiseerd via portals, waar zowel Auping als de leveranciers in kunnen. Daarmee hoopt Auping een betere efficiëntie, hogere doorloopsnelheid en foutreductie te realiseren. ‘Uiteindelijk moet het zo zijn dat de consument of de dealer een bestelling plaatst. Die gaat vervolgens geautomatiseerd het systeem in. Vervolgens worden de benodigde materialen besteld of afgeroepen, de productie wordt gepland, ons product wordt geleverd en gefactureerd en dit alles zonder dat hier extra handelingen voor moeten worden verricht.’ (Jan- Joost Bosman, CEO Koninklijke Auping)

Van Raam kijkt ook naar samenwerking en integratie buiten de directe keten. Het bedrijf zoekt in de regio verbinding met andere maakbedrijven die min of meer voor dezelfde uitdagingen staan. Gezamenlijk wordt er gekeken of er mogelijkheden zijn om elkaar in de toekomst te helpen als er bijvoorbeeld problemen op het personele vlak ontstaan. Daarnaast wil Van Raam de ontwikkelde digitale toepassingen ook wel als open-source aanbieden aan andere maakbedrijven. Als meerdere bedrijven met de toepassingen werken ontstaat er een back-up en kunnen de bedrijven van elkaar leren en elkaar versterken. ‘Binnen de samenwerking hebben we het dan over vraagstukken als: hoe zet je een architectuur op, hoe pas je moderne technologie hierin toe en hoe kijk je op een abstract niveau naar data- en informatiestromen binnen je bedrijf?’ (Maikel Fraikin, informatiemanager Van Raam)