In een digitale keten zijn bedrijven in de hele waardeketen van toeleveranciers, dienstverleners en klanten digitaal verbonden en wordt data uitgewisseld dankzij gekoppelde IT-systemen volgens internationale standaarden.
Offertes, tekeningen, orders, transportinformatie, rekeningen, productie- en kwaliteitsdata vanuit machines en sensoren zijn digitaal. Deze digitale informatie wordt in overeenstemming met open industrie-standaarden veilig uitgewisseld.
De uitdaging is om over een gehele waardeketen tot een optimale inzet van middelen (minder kosten, sneller en foutloos leveren) van offerte tot levering/betaling te komen. En daarmee ook inzicht in de prestaties van alle spelers in de waardeketen.
Waar de digitale fabriek vooral zorgt voor verticale verbinding en integratie, worden binnen digitale ketens horizontale connecties gelegd. Binnen de digitale keten zijn alle informatie- en geldstromen en de processen gerelateerd aan de productstromen tussen de verschillende organisaties in de waardenketen, gedigitaliseerd en vergaand geautomatiseerd. Klanten, retailers, logistiek dienstverleners, fabrikanten, leveranciers, autoriteiten en overige instanties binnen de keten zijn digitaal verbonden en/of geïntegreerd, met als gezamenlijk doel om een zo kostenefficiënt en/of duurzaam mogelijke waardeketen te creëren. Zowel voor de partij als individu als voor de keten als geheel.
Business intelligence software, geavanceerde data-analyse, artificiële intelligentie (AI), cloud technologie en ontwikkelingen op het gebied van cyber-security maken een steeds betere integratie tussen ketenpartners mogelijk. Hierdoor kan vraag en aanbod actueel op elkaar afgestemd worden. Consumenten en zakelijke klanten kunnen via een cloudbased of onlineplatform orders plaatsen, vraagvoorspellingen delen en betalingen afhandelen. Leveranciers, logistiek dienstverleners en producenten die toegang hebben tot, of geïntegreerd zijn met de voorraadsystemen van hun klanten, kunnen voorraadstromen optimaliseren en toeleveringen automatiseren. Logistiek dienstverleners of bedrijven met eigen logistieke middelen kunnen, door gebruik te maken van netwerk planningssystemen, optimale bevoorradings- en leveringsroutes plannen en automatiseren. Daarnaast biedt het delen van vraag- en aanboddata binnen de gehele keten mogelijkheden om, door middel van geavanceerde data-analyse en artificiële intelligentie (AI), productstromen zo kostenefficiënt en duurzaam mogelijk op elkaar af te stemmen.
Ook data gedeeld vanuit slimme producten is waardevol voor de verschillende partijen binnen de keten. Zo kan locatiedata gebruikt worden om het product actueel te volgen en traceren en kan omgevingsdata (bijvoorbeeld temperatuur en luchtvochtigheid) gebruikt worden om de conditie van het product te bepalen. Deze informatie kan door de verschillende partijen binnen de keten vervolgens ingezet worden om beslissingen te nemen aangaande kostenefficiëntie en duurzaamheid.